Jag håller på med min gamla banvaktstuga, byggd 1900 och har nu kommit till utbyggnaden på sidan.

Bild på exteriören http://homepage.mac.com/isaksson/index.htm

Mittdelen av utbyggnaden är lika gammal som huset (det finns två banvaktsstugor till utefter banan Tomelilla-Brösarp att jämföra med) och har förmodligen fungerat som köksingång och kallförråd. Tillbyggnaden i hela husets längd, med entre under tak på ena sidan och badrum på andra är enl grannen gjorda för mindre än 10 år sedan. Entren mot fd järnvägen, tegelutbyggnaden, är igensatt.

Problemet är att jag har väldigt kallt i badrum = nybyggt och sovrum = fd kallförråd, speciellt då det blåser från det hållet = nordan. Jag har satt in takfotsventilation och isolerat mer i taket så det blåser inte in genom väggen längre. Nu skall jag lägga på 70 mm reglar (dörrarna gick bara att höja 70 mm, sedan kom taket-snedtaket) på befintliga i golvet och stoppa in isolering där också.

Problemet dök upp då jag rev upp golvbrädorna. Isoleringen har bestått av 45 mm gullfiber eller nåt, vad det nu heter och ovanpå ett tunt plastsjok, inte byggplast utan tunnare. Mössen har ätit upp det mesta, både av plast och isolering. Reglarna som brädgolvet låg på är 90 mm, avfasade till ca 45 närmast huset och uppallade till 160 mm mot ytterväggen med träkilar under, väl fastspikade. De ligger lösa mot ytterväggen på ett lutande betonggolv som dessutom är fuktigt mot ytterväggen.

Mystisk hemmagjord konstruktion men det är väl på grund av denna som badrumsgolvet lutar mot ytterväggen. Badrummet är nästa projekt efter sovrummet.

Vad ska jag lägga under kilarna som reglarna ligger på så att inte fukten från betongen vandrar upp i dem?

Kan jag lägga isoleringen direkt på fuktig betong?

Visst måste jag ha riktig byggplast under nya trägolvet över isoleringen?

Går det att hindra mössen att ta sig in på bättre sätt än med de två katter jag redan har?
 
Det här med mössen har jag en kommentar till:

Jag tror inte möss låter sig hindras av någonting. Vi har också två egna katter plus några kringvandrande halvvilda utekatter som kommer till oss och äter. Trots detta har vi möss som bor permanent under golvet vid köksingången. De går till och med upp på trappan och tar katternas mat. ;)

Dessutom gillar möss den här fluffiga isoleringen som de bygger bon i. Varje gång jag rotat i sån isolering har jag hittat råttbon.
 
Den mystiska hemmagjorda konstruktionen är nu analyserad och troligen lika gammal som huset. Ett hål i ytterväggens gamla, bärande, liggande, understa bjälke vittnar om att det förmodligen varit avrinningshål då man skurade rent golvet, därav lutningen.

Det jag i min första förskräckelse trodde var fukt är troligtvis mustoaletter :-/

Men frågan kvarstår, vad jag lägger under reglarna som ligger mot cementgolvet, mest uppallade med kilar. Trä direkt mot cementgrund är väl aldrig bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.