Vi har besiktigat vårt hus inför en försäljning och det visade sig att på en av ytterväggarna var fukthalten i syllen 18%, alltså lite över gränsvärdet. I övriga delar var fukten ok. Av lukten i huset märker man inte alls att det skulle vara något konstigt. Huset är byggt på platta på mark och är byggt 91.

Enligt ett "syllföretag" i trakten skulle det kosta runt 15-20 tusen att byta syllen i den aktuella väggen. Nu undrar jag lite över hur man bäst går vidare med detta. Låter man det vara och drar ner en köpsumma med motsvarande belopp (vilket mäklaren tyckte) eller gör man bäst i att åtgärda det tills en försäljning är gjord?

Spontant skulle det vara skönt att få detta fixat för att slippa ha problemet där och skrämma bort eventuella spekulanter. Eller är detta en mindre sak än vad jag tycker?
 
Är syllen som sådan skadad av fukthalten? Är källan till den lite högre fukthalten hittad?
 
Nej, ännu är det inte undersökt om något är skadat eller vad som i sin tur är orsaken.

Det som är aningen märkligt är också att vi inte har bott särskilt länge i huset, vi flyttade in för knappt två år sedan. En besiktning gjordes även när vi flyttade in och då fanns det inga anmärkningar. Kan detta gå som ett dolt fel?
 
Hasta inte!

Och tänk på att det är rötmånad! Den fuktigaste månaden på hela året! Kommer den fuktiga luften mot syllen, blir den fuktig med!
Avvakta i en månad till. Eller sälj på hösten. Då blir syllen torrare med.
Jag förutsätter inget läckage från rören! Och att det inte finns jord massor intill huset!

P.s. Dolt fel som vad? Syll med lite förhöjda värden???
Ett läckege, att den är rutten, konstruktion fel... kan vara dolt fel. Men detta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.