Jag drog in fiber för ca 6 månader sedan och jag tycker att husets sockel ser fuktig ut där jag grävde, se bild.

Fibern ligger i metallröret,går in i huset lite högre upp. Till höger ett stuprör. Jag har grävt upp lite och flyttat undan stenar för att frigöra, sedan jag märkte att det såg blött ut.

(Notera även att de två panelbrädorna närmast stupröret har mycket mer vattendroppar kvar, än vad övriga panelbrädor har.)

Enligt min lilla biltema-fuktmätare har sockeln en fuktighet på 2,5% just nu. På övriga ställen har sockeln en fuktighetshalt på ca 0,8 - 0,9%.

Jag grävde det här diket för fibern själv, så det är ingen entreprenör som ställt till det, det har jag fixat på egen hand.

Är det här farligt? Får en sockelskiva ha en sådan fuktighet? Om inte, vad kan jag göra åt det? Har jag klantat mig vid grävningen?
 
  • Hussockel med tydliga fuktmarkeringar vid fibergrävning, bredvid ett stuprör, med exponerade tegelstenar och småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en fuktmätare mot en hussockel som visar 2,5% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 0.8% fuktighet mot en betongsockel med synlig jord och småstenar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat stupröret och silen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kollat stupröret och silen?
Du menar om det ligger skräp där? Ja, där ligger inget skräp. Jag rensar löv och annat där regelbundet.
 
J
Prova att vrida silen mot höger. Inte omöjligt att det skvätter ut mot väggen.
 
J Jocke Best skrev:
Prova att vrida silen mot höger. Inte omöjligt att det skvätter ut mot väggen.
Ok, har vridit den nu. Ska se om det hjälper.
 
J
Du får spana nästa gång det ösregnar:D
Sånt där kan göra en vansinnig innan man kommer på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.