Hej Alla

Jag har ett litet problem som inte är så litet, det är nämligen så att jag har fått fukt i ryggåstaket på mitt projekt. Jag har fått olika teorier på vad det kan vara för fel, men vill gärna höra flera kommentarer i detta forum. Plasten är tätad. Vi har anlitat snickare för att bygga vårat hus, han har inte sett något liknande.

Fukten är precis innanför plasten samt 50cm upp till, samt att masonit skivan är frostig.
en teori är kondens innefrån. tror knappast det eftersom då skulle varenda hus vara fuktigt om man sänkte några grader samt att man vädrade huset. en annan teori är för dålig luftspalt mellan taket och masoniten.

snälla Hjälp mig med detta

Linus
 
  • Gilla
Sommarprojektet
  • Laddar…
Du har byggt en kallvind, då blir det så här. Under vissa förhållanden blir luften så kall att den inte kan bära sin fukt, då kondenserar fukten mot de ytor som är kallast - vanligtvis mot undertak, spikar som gått igenom och andra sk köldbryggor.

Jag antar att du har gjort enligt den svenska konstens alla regler, dvs ångspärr och isolering i vindsbjälklaget, ventilation i gavlar och kanske takfot. Jag har samma konstruktion, plus en bra ventilation i bostaden. Trots det blir det frost på undertaket kalla nätter.

Till sommaren täpper jag igen all ventilation, inklusive spalter i takfoten, och installerar en avfuktare. Det får vara nog med fuktproblemen.

När det i framtiden blir dags för takbyte så ska jag bygga som tyskarna, dvs med isoleringen utanför undertaket.
 
  • Gilla
ulrik&familylundin.se
  • Laddar…
Hej Igen

Tack för sitt svar men jag skall fötydliga lite.

Vi bygger helt nytt hus med en låg del, samt en högdel( ryggåstak) ,
Vi märkte problemet förra helgen då det kom vatten på golvet från taket. Den inre takhöjden är 4,50m. Vi hann spika igen innertaket med panel, men missade lite för att det fattades bräder ( TUR) . under panelen är det en bygg folie (plast) som är åldersbeständig. sedan kommer lösull som är sprutad för ca 1 månad sen. Den ligger 50cm på plasten. sen kommer en masonit skiva.

Luftspalt 4cm sedan taket. Fukten har blivit precis innanför plasten samt 50cm upp i isleringen. men inte i mitten.

Hur får du upp en avfuktare i taket? sätter man den då i takfoten då?

Tacksam för svar¨¨

Linus
 
Hej. På vilken sida av ångspärren får du kondensutfall? På insidan eller på utsidan? Är det fukt på utsidan så låter det mer som ett läckage. Tag bilder och bifoga. Nya hus har så konstiga former idag att det kan vara svårt att förstå konstruktionen utifrån en textbeskrivning.

Min avfuktare ska stå på vinden, där finns gott om plats.
 
Hej Igen.

Ytterligare ett stort tack. Det är inte fukt på utsidan av plasten, dvs den plast som ligger mot trä panelen in i huset. Däremot finns det ett litet hål där vattnet har runnit ut. alltså in i vårat vardagsrum. fukten ligger på insidan av plasten vilket vi ser i form av bruna fläckar mot plasten. Det är bruna fläckar för att isoleringen har färgat vattnet brunt. Detta innebär att lösullen som ligger mot plasten är fuktig samt att lösullen som ligger längst upp mot masoniten är fuktig. inget i mitten.

Jag kollade på www.paroc.se . De har levererat lösullen där det står att den ska tåla lite fukt och så fort den har torkat så återgår den till sitt rätta jag.. Vi har ryggåstak där vi inte kan ställa upp en avfuktare. hade man vetat detta kanske man skulle ha sänkt innertaket lite och ha en inpektionslucka på utsidan..¨

Jag har svårt att skicka in bilder på detta, kan fixa det under veckan

Hoppas du förstår, tacksam för mer feedback

Linus
 
Då gäller det att hålla isär in- och utsida. Som jag förstår det så har du fukt på plastens utsida, sett från bostaden.

Kondensproblem kan uppstå om man har punkterat ångspärren och det strömmar ut varm inomhusluft som innehåller mer fukt än vad den kalla utomhusluften kan bära. När inomhusluft når undertaket (det du har ovanför isoleringen) så kondenserar fukten mot det. När det är kallt ute så bildas rimfrost eller is, som sedan i töväder tinar och antingen ventileras ut eller rinner ner som vatten. Det känns dock som att du har lite väl mycket vatten för att kunna förklaras av kondensproblem. Det verkar snarare som ett läckage. Antingen blåser det in snö in under undertaket som sedan tinat, eller att det helt enkelt läcker in någonstans.
 
Hur är masoniten monterad? Det är viktigt att Masoniten överlappar varandra så att eventuell kondens/vatten från kondens i luftspalten rinner hela vägen ner till takfoten och ut den vägen. Om skivorna inte överlappats är risken stor att detta rinner in i isoleringen.

Det här kan vara en möjlig förklaring.

Jag håller själv på att bygger nytt och har ett ryggåstak. När jag pratat runt så har jag hört att man inte ska isolera för tjockt (som ni 500 mm). Istället bör man max ha 350 mm för att spillvärme ska gå upp och se till att höja den relativa luftfuktigheten.

Med andra ord kan ett annat alternativ vara att det bildas kondens på insidan av masoniten och den fukten samlas sedan i isoleringen och rinner ner till plasten.
 
Hej Alla

Tackar för alla svar här på forumet. vi har pungterat plasten där det har varit fukt och det verkar som att det går åt rätt håll. Viktigt nu är att vi tejpar igen det senare, samt att man lär sig en hel del av detta. nu uppstod det ett nytt problem i bygget. Éna golvvärme slangen hade gått sönder men som tur var det där alla rör kom upp. men entreprenaden som gjorde plattan tog på sig detta...

tack än en gång alla.

Fortsätt gärna att skicka mer svar

Linus
 
Tuna Linus skrev:
... sen kommer en masonit skiva. Luftspalt 4cm sedan taket.
Har du ventilering av luftspalten uppe i nock? Dvs, har du ventilerad nock (ingen papp från råspont till råspont under nockbrädan) eller har du installerat "mögelstoppers" i råsponten?
Annars bör du göra det, så att fukt i luftspalten kan ventileras ut.
 
bergstrollet skrev:
Jag håller själv på att bygger nytt och har ett ryggåstak. När jag pratat runt så har jag hört att man inte ska isolera för tjockt (som ni 500 mm). Istället bör man max ha 350 mm för att spillvärme ska gå upp och se till att höja den relativa luftfuktigheten.
Hej, är själv lite intresserad av det här. Vilka är det som säger att gränsen går vid 350mm, jag tänkte läsa på lite själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.