Hej

Vi har ett "nybyggt" 7 år gammalt hus med putsad fasad. Precis som många andra putsade hus som byggdes i början på 2000 talet har vi putsad fasad med enstegstätning.
Nu tänker vi på att sälja vår villa och har insett att detta blir svårt pga fuktrisken.

Jag har några frågor nedan som jag är jättetacksam om ni kan hjälpa mig med.
-om man vill besiktiga sin fasad - hur går besiktningen till??
-om dom upptäcker fukt i fasaden vilka rättigheter har man mot försäkringsbolag och GARBO??
-vi har hört berättelser om att GARBO endast ersätter fasaden med samma sorts fasad...dvs även den enstegstätat-kan detta verkligen stämma??
-om dom upptäcker fukt på några få ställen - åtgärdas bara dessa fel eller hela fasaden??
-om vi vill bekosta byte av fasad själva....vad kostar detta??? - vårt hus är ett enplanshus på 130 kvm`??
-om man skulle vilja lägga tegel som ny fasad - vilken är ungefärlig kostnad??

Oj detta blev ett långt inlägg....är jättetacksam för svar
Mvh
Lena
 
Det för det första bra att klargöra vilken typ av fasad du har:

Tunnputs eller tjockputs?
Cellplast eller stenull under?
Träreglar eller stålreglar bakom?

Riskerna minskar från vänster till höger ovan. De värsta fallen har träreglar med utanpåliggande cellplastisolering och tunnputs på detta.

En enstegstätad fasad med stålreglar, stenull som putsbärare, och 20mm tjockputs känns inte alls lika risky, Dock måste plåtjobben vara klockrent utförda i alla fall.
 
Varför är cellplast sämre än stenull i detta fallet?
 
gommi skrev:
-om man vill besiktiga sin fasad - hur går besiktningen till??
Jag har tyvärr också enstegtätad putsfasad och beställde därför en extra fasadbesiktning efter 2 år.

Besiktningsmannen inspekterade dels allt plåtarbete och fönsterinfästningar för att se att de var korrekt utförda så att läckage inte kan uppstå där.

Dessutom borrade han små hål i fasaden på ett antal strategiskt utvalda ställen för att mäta fuktnivåerna bakom fasaden - på ställen som var mer utsatta för vind och regn, samt på ställen nedanför vanliga läckagepunkter vid fönster och liknande.

Som tur var visade samtliga mätningar på bra fuktnivåer, långt från gränsvärdena för när man blir orolig för organisk påväxt.

Vår fasad var intäkt (och med värme på innanför intäckningen) inför och under putsning, vilket väl förhoppningsvis innebär att ingen fukt låstes in vid bygget, men man får vara noga med att det inte kan läcka in vatten på något ställe.
 
Hej,

Jag är också nyfiken på svaren på Lenas frågor, ingen som har något bra att bidra med?

Hur går besiktning till?
Svar: Jag har förstått att man gör besiktning på hösten och att det sker genom att mäta fukt i ett antal provhål som görs i fasaden. >18% luftfuktighet är risk.

-om dom upptäcker fukt i fasaden vilka rättigheter har man mot försäkringsbolag och GARBO??

-vi har hört berättelser om att GARBO endast ersätter fasaden med samma sorts fasad...dvs även den enstegstätat-kan detta verkligen stämma??

-om dom upptäcker fukt på några få ställen - åtgärdas bara dessa fel eller hela fasaden??

-om vi vill bekosta byte av fasad själva....vad kostar detta??? - vårt hus är ett enplanshus på 130 kvm?
Tillägg: Antar att vanlig träfasad är en rimligt alternativ. Vad skulle det kosta på ett ungefär?
 
Inte självklart att byte från puts till träfasad är tillåten enligt detaljplan (om det finns sådan för din fastighet). Kolla detaljplan/tala med stadsbyggnadskontoret.

Rättigheter mot försäkringsbolag och entreprenör är svårt att uttala sig om generellt. Beror på hur lång tid det har gått från byggnation. Yttersta ansvarsgräns är tio år från slutbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.