Hej!

Skrev detta som ett svar till ACAC, men ville göra alla läsare av forumet uppmärksamma. Ursäkta att det kommer två gånger.

Hmmm... ???

Jag håller på att köpa ett hus (för permanentboende)byggt 1960 (fritidshus), tillbyggt 1979, där besiktningsmannen av misstag trodde att det var krypgrund med vissa fuktskador och därför rekommenderade att avfuktare skulle installeras. När avfuktaren väl skulle installeras visade det sig dock att det enbart var tillbyggnaden som var av denna typ. Den äldre delen av huset har plintgrund, till vilken den nyare delens krypgrund har ett luftspalt. Avfuktare verkar då ganska meningslöst.

Kan fuktskadorna i plintgrunden bero på att man haft för tät "sockelskärm" (en anledning varför man ej upptäckte skillnaden?)? Vad kan man göra åt problemet? Marken är jord/lera (dock kommer berget ganska tätt inpå), kan man dränera också en plintgrund, eller kanske försöka fylla med singel eller dylikt? Bör man avlägsna sockelskärmen och enbart ha ett nät? Hur gör man med den del som är krypgrund? Kan man dränera/isolera denna med Isodrän eller liknande?

Se t.ex följande länkar:

http://www.alltombostad.se/gds/6/87/index.html
http://www.bratimmerhus.se/husgrundstyper.htm

Många frågor blir det, hoppas ni har några bra svar!

Freddan
:)
 
Hej!
Jag såg också ACAC men du får mitt svar istället.
1. Det skall vara rent på berget från jord och massor som kan fånga upp fukt och vatten.
2. Köp asfalt och värm som du sedan penslar på dina plintar hela vägen upp till krypgrunden för att förhindra att fukten "kryper" längs plinten upp till stommen med fuktskador som följd.
3. Fyll upp mellan plintarna med tvättad skärv (sandfri) så att vattnet kan rinna ner till berget och vidare ner till eventuell dränering.
4. Sätt en tät spalje istället för skivor så att du får genomluftning av krypgrunden samt att du förhindrar eventuell radon. Det går inte att sätta för helt och hållet utan genomluftning. Isåfall så krävs det ventilering på var 30:e centimeter.
Om du vill dränera så skulle jag lägga en dränslang vid roten och neråt vid varje plintrad. Annars så räcker ovanstående.
Snickra lugnt ;)
mvh
A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.