Hej!

Tänkte om man kunde få lite hjälp här kanske?

Det är så att jag är lite orolig över mina föräldrars hus. Huset är ett gullringshus 1,5plans, byggt 1980 med platta på mark och isolering ovanpå plattan. Mekanisk frånluft som jag nyligen upptäckte varit avslagen sen början på 90-talet. :-S

Har börjat se tecken på fukt här och var både vid golvlister och taklister på nedervåningen. Golvmattorna har också släppt ute i kanterna. Försäkringsbolaget har varit och tittat och mätt och dom säger att det inte är någon fukt i golven och att det antagligen är katterna som kissat på väggarna. Jag tycker det finns massor av tecken på fukt, men mina föräldrar verkar gå på vad försäkringsbolaget säger.

Vad har försäkringsbolaget för skyldigheter ifall det visar sig vara fuktskada senare?

Jag misstänker dock inte att det handlar om en läcka, utan jag tror fukten kommer från marken. Stuprännorna har inte varit rensade sen jag flyttade hemifrån för 8-9 år sen så allt vatten rinner över och blöter ner marken runt huset.
Kan det vara det som blöter ner plattan?

Upptäckte även idag när jag var där att RH i vardagsrummet där det är parkettgolv, låg på strax över 70%(spöregnade ute). Normalt brukar RH ligga runt 50% i det rummet.
Vilket ytterligare stärker min misstanke om att det kommer fukt underifrån.
Jag är verkligen ingen expert på ämnet, och experterna säger emot mig. Men jag känner ändå att det är något som det är fel, och att det är dumt att bara låta det vara.

Kanske finns nån expert här som kan säg om jag har rätt eller om jag ska ge mig?

Här är 2 bilder på fläckar.

http://web.telia.com/~u61119883/DSC01194.JPG
http://web.telia.com/~u61119883/DSC01195.JPG

Kan tillägga att alla golven på nedervåningen är bytta för ca 10 år sen p.g.a en fuktskada. Samma fläckar uppstod då också. På samma ställen dessutom
 
GVR4 skrev:
Kan tillägga att alla golven på nedervåningen är bytta för ca 10 år sen p.g.a en fuktskada. Samma fläckar uppstod då också. På samma ställen dessutom
Vad berodde den gamla skadan på? Var det ett rör eller tak som läkte så kanske läcker det igen på samma ställe? Eller ser du kanske gamla fläckar från gamla skadan som har torkat för länge sen?

Att man har 70% luftfuktighet inne när det regnar är kanske inget ovanligt då ute är det ju 100%. Bara det går ner igen när solen kommer fram :). Är det kallt i rummet så kan det ge höga utslag men det skall helst inte ligga permanent på 70%.
gaia
 
Den gamla skadan berodde på ett trasigt rör i köket. Men det är inte gamla fläckar. Vid den läckan så revs allting upp och byttes på hela nedervåningen. Golvspån, golv och tapeter m.m.

Det finns fläckar på ställen det inte fanns vid det tillfället med. Dessutom har jag satt streck vid en fläck för att se om den växer. Och det gör den.

Angående luftfuktigheten så är det kanske inget. Tyckte mest det var kostigt att den steg 20% i deras hus men bara med 3% i vårat. Förutsättningarn är ungefär dom samma. Fast vi har krypgrund.

Kan tillägga att dom under lång tid fått fylla på vatten i värmesystemet pga en läckande säkerhetsventil. Dock så har hela systemet varit avstängt i över ett halvår nu så man tycker ju inte att det borde läcka därifrån iaf. Och skulle det göra det så borde det väl inte komma nya tecken nu?

Vattenmätaren står också stilla när man inte använder vatten har dom sagt.
 
katterna? borde det inte kännas på lukten om det vore katterna som pinkade?
 
Jo, det skulle såklart kännas på lukten. Sen undrar jag hur en katt kan pinka på väggen uppe vid taklisten. Sist jag kollade så kunde katter inte flyga. Hoppa högt möjligtvis. Men inte så högt. Och inte samtidigt som dom pinkar. hehe
Att det skulle vara katterna är rent skitsnack enligt mig.
 
GVR4 skrev:
Kan tillägga att dom under lång tid fått fylla på vatten i värmesystemet pga en läckande säkerhetsventil. Dock så har hela systemet varit avstängt i över ett halvår nu så man tycker ju inte att det borde läcka därifrån iaf. Och skulle det göra det så borde det väl inte komma nya tecken nu?
Du skriver att värmesystem är avstängd men är det tömt på vatten? Finns det vatten kvar i radiatorer som kan det komma därifrån också. Fuktfläckar vid taklistor? Kanske kommer det från taket/vinden eller läckande radiatorrör på övre våning? Uppröstad öppen expansionskärl på vinden är en klasisk fuktkälla :).
Litet långsökt att fläckar vid taket kommer från plattan, tycker jag. Dessutom hittades det ingen fukt under golvet. Vatten tar underliga vägar och ibland ser man skador långt borta ifrån källan.
Lycka till med felsökning!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.