Har ett nybyggt garage, souterräng med betongplatta, lecaväggar 190mm putsade på in- och utsida. Har tilluft (100mm) lågt i ena änden av byggnaden och frånluft (100mm) högt i andra änden (endast självdrag), i övrigt ganska tätt. Uppvärmning till 12 grader med ett elelement. Så fort utetemperaturen sjunker så får jag fukt i nederkant av fönstren.

Vad är fel och vad är enklaste sättet att rätta till det? Kan det vara tillfälligt nu i början att plattan mm släpper ifrån sig fukt? Jag har i princip inte vistats alls i garaget hittills och vi har endast cyklar (som sällan används) och en moped där, så det bör inte genereras så mycket fukt från det.. Tacksam för tips!
 
thomasse
H Henry72 skrev:
Har ett nybyggt garage, souterräng med betongplatta, lecaväggar 190mm putsade på in- och utsida. Har tilluft (100mm) lågt i ena änden av byggnaden och frånluft (100mm) högt i andra änden (endast självdrag), i övrigt ganska tätt. Uppvärmning till 12 grader med ett elelement. Så fort utetemperaturen sjunker så får jag fukt i nederkant av fönstren.

Vad är fel och vad är enklaste sättet att rätta till det? Kan det vara tillfälligt nu i början att plattan mm släpper ifrån sig fukt? Jag har i princip inte vistats alls i garaget hittills och vi har endast cyklar (som sällan används) och en moped där, så det bör inte genereras så mycket fukt från det.. Tacksam för tips!
Hur stort är garaget?
 
ca 24 kvadrat
 
Låter som att det är för hög fuktighet för att självdraget ska klara av att ventilera ordentligt. Ytan på fönstret blir tillräckligt kall på insidan när det är kallt ute för att fukten i luften ska kondensera på fönstrets insida.

Hur nybyggt är det? Kan vara som du säger att det avgår mycket vatten från plattan och putsen.
 
thomasse
H Henry72 skrev:
ca 24 kvadrat
Då borde det vara tillräckligt med 100mm från och tilluft. Har du någon cirkulation i övrigt? Är plattan ny så kommer den släpps fukt , sätt in en Woods avfuktare tills den torkat upp?

Köp en fuktmätare också så kan du lättare hålla koll så du är inom rätt nivå.
 
Plattan och stommen byggdes i maj-juni, sen har vi fixat invändigt fram t o m oktober
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
Är det dränerat?
Är plattan isolerad under?
 
ja, har slarvat bort min fuktmätare. Ska fixa en ny och ställa dit! Skulle det alltså kunna vara något övergående? känns trist om man ska behöva ha en avfuktare där i all evighet..
 
dränerat med pordränplattor runt om, och hela diket är fyllt med singel/makadam (ca 50 cm ut från väggarna). Plattan är isolerad med 200mm frigolit har jag för mig
 
thomasse
H Henry72 skrev:
ja, har slarvat bort min fuktmätare. Ska fixa en ny och ställa dit! Skulle det alltså kunna vara något övergående? känns trist om man ska behöva ha en avfuktare där i all evighet..
Den kan avlasta tills du trimmat in värme/ventilation/nya plattan.

Dom är ju justerbara i effekt så du kan ju gå ned i effekt när du testar något.

Jag håller på att trimma in mitt 55kvm nu. Hjälpte mycket att ha en fläkt som får luften att röra sig i garaget.
 
100mm till- och frånluft är enda ventilationen. tidigare var det en spalt på ca 3-4 cm under porten, men satte borstlist där i samband med att jag gjorde ventilationshålen (så det är ganska tätt under porten). Jag tänkte att tilluftsventilen skulle kompensera för det.
 
thomasse thomasse skrev:
Den kan avlasta tills du trimmat in värme/ventilation/nya plattan.

Dom är ju justerbara i effekt så du kan ju gå ned i effekt när du testar något.

Jag håller på att trimma in mitt 55kvm nu. Hjälpte mycket att ha en fläkt som får luften att röra sig i garaget.
ok, menar du en vanlig byggfläkt eller en avfuktare? tips på bra avfuktare/fläkt som är energisnål och inte så dyr i inköp? :)
 
Jag tror att den låga temperatur du har bidrar till kondensen. Prova öka temperaturen till 15 om du kan.
 
thomasse
H Henry72 skrev:
ok, menar du en vanlig byggfläkt eller en avfuktare? tips på bra avfuktare/fläkt som är energisnål och inte så dyr i inköp? :)
Jag har nu en byggfläkt som står nästan på lägsta där fläkten på den går konstant.

Sen har jag en avfuktare i mitten av garaget som tar hand om fukten so. Plattan släpper ifrån sig. Ska sätta mekaniska från luft sen när jag får in luftvärmepumpen.

Tills dess så håller jag garaget på en bra fuktnivå.

Jag köpte byggfläkten på Jula och Woods avfuktare på Elgiganten. Får tömma behållaren i avfuktare varannan vecka.
 
S SomePenguin skrev:
Jag tror att den låga temperatur du har bidrar till kondensen. Prova öka temperaturen till 15 om du kan.
ok, ska prova det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.