Har renoverat ett litet rum hemma på cirka 3 kvadrat. Rummet har element, fönster och friskluftsventil enligt bilden nedan. På golvet ligger heltäckningsmatta med betong under.
Tanken är att använda rummet som torkrum till (centrifugerad) tvätt som ska självtorka. Jag är dock undrande om det krävs en badrumsfläkt (frånluftsfläkt) i rummet eller om det kan vara som det är. Vill inte riskera fuktproblem på lång sikt. Vet dock inte vad som skulle kunna hända? Är fukten i tvätten för liten för att ställa till med problem? Det ska inte vara drypande tvätt alltså, men ändå fuktig såklart. (Huset har självdrag)
Renoverat litet rum med fönster, element, friskluftsventil och en torkställning med tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Du behöver en liten luftavfuktare. Det kommer att fungera mycket bra i det lilla utrymmet för spillvärmen från luftavfuktaren höjer rumstemperaturen och då funkar kondensavfuktare ännu bättre.

Friskluftsventilen kan du stänga när du avfuktar. Ingen badrumsfläkt på då heller.

Det blir inga fuktproblem med den lösningen, luftavfuktaren håller nere luftfuktigheten.
 
Helt rätt, Sörmland. Risken är att du får kondens i/på väggarna som ger dig problem. Luftfuktigheten blir lika hög av halvblöt som av helblöt tvätt det blir torktiden som blir längre med den blöta. Så även med centrifugerad tvätt finns risk.
 
Tack för svaren.
Om man inte skulle välja alternativet med avfuktare (vi har sovrum precis intill), skulle en badrumsfläkt kunna transportera bort den fuktiga luften från tvätten tror ni? Badrumsfläkten är tystare än avfuktare har jag fått för mig.
 
L lassekasse skrev:
Tack för svaren.
Om man inte skulle välja alternativet med avfuktare (vi har sovrum precis intill), skulle en badrumsfläkt kunna transportera bort den fuktiga luften från tvätten tror ni? Badrumsfläkten är tystare än avfuktare har jag fått för mig.
Nej tyvärr. Inte i närheten av lika bra som en avfuktare.
Vi har en liten avfuktare från jula i vår tvättstuga. Upplever inte att den är högljudd men å andra sidan står den långt ifrån sovrummet.
Fördelen med avfuktaren är ju också att tvätten torkar MYCKET snabbare än om den bara lufttorkar med lite stöd av en badrumsfläkt. Viktigt dock att ventilationen i rummet är stängd. Annars sugs det bara in ny fuktig luft.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.