Har nyligen köpt ett vårat första hus. Vi visste om att det fanns stående vatten i krypgrunden vilket vi har dränerat ut, se bilder. Det finns en hel del gammalt bös som jag håller på att rensa ut (jobbigare än jag trodde). Enligt min far är det inga problem med fukt i en välventilerad krypgrund men det oroar mig med fuktdropparna i taket av krypgrunden. Hur hade ni gjort? Plastduk och avfuktare? Har ni något tips för att få ut att bröte? Finns det någon liten skottkärra att köpa som går ner i krypgrunden? Ingången till krypgrunden är under gillestugan.

På ritningsbilden:
Röd markering: organiskt material
Blå: Var det var stående vatten
Grön: Ventilationshål

Tacksam för svar
 
  • Bild av en krypgrund under ett hus med synliga fuktdroppar i taket och grusbotten, omgiven av betongblocksväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dränerad krypgrund med fuktigt betonggolv, organiskt material och dräningshink visande ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med synlig fukt på betongväggar och mörka droppar i taket, samt organiskt material på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, mögliga träbitar och annat organiskt material förvirrat i en krypgrund med synlig blockmur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En husfasad med vit tegel och fönster samt en öppen krypgrundsingång under fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningsbild av hus med markerade områden: rött för organiskt material, blått för stående vatten, grönt för ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Snabbaste sättet att få ut skräpet är nog trots allt att köra Langen går. Rada upp en hoper med folk. Själva krypandet är drygt
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Hej Angående bröten så kan man ta dit en sugbil swosh eller vad de nu heter
 
A
Mycket bråte! är det rester av gamla trossbotten(masonit) kanske?
 
Handyman 1 skrev:
Mycket bråte! är det rester av gamla trossbotten(masonit) kanske?
Jo, det skulle jag tro att det är. Varför det ligger där vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.