Hej,
Har precis köpt ett hus med fukthalt lokalt i syllar på 22,7% och en del påväxt. Marken är täckt med singel men ej någon plast. Plast blir min första åtgärd givetvis men osäker på vad jag mer ska göra.
funderar på att köpa isoleringsmattor som man täcker betong efter gjutning på vintern, täppa igen ventiler och köpa en Drybox X200? Tankar om det? Ska jag isolera väggarna också?
har tittat på termisk avfuktare och det verkar lovande med tanke på den låga förbrukningen men där ska jag inte täppa igen några ventiler, eller har jag fel?
Några tips på billig isolering att lägga i grunden OM jag nu ska isolera ö.h.t?
Huset är 134kvm 1 plan så grunden är ganska stor.
 
Börja med att täcka marken och sätt in några mätare med loggningsfunktion. Sen ser du om ett år om det behövs fler åtgärder...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börja med att täcka marken och sätt in några mätare med loggningsfunktion. Sen ser du om ett år om det behövs fler åtgärder...
Okej. Tack. Men vågar man vänta ett helt år? Tänker skadan kanske förvärras med tanke på den redan befintliga fukten?
 
Davidbagare
Ut med allt organiskt material som inte ska vara där, täck marken med åldersbeständig plast (överlappa skarvar och tejpa dem med åldersbeständig tejp), in med en drybox och täta ventilationen. Har du sån hög fuktkvot i balkarna så hade jag inte väntat med åtgärder. Har själv en drybox sedan 1,5 år tillbaka. Funkar kanon och lätt att installera. Sätt sedan in trådlösa hygrometer (av bra kvalitet) som mäter på ett antal ställen i krypgrunden och övervaka funthalten regelbundet.

Har du mätt fukten i luften än eller bara i virket?
 
G Ganescha skrev:
Okej. Tack. Men vågar man vänta ett helt år? Tänker skadan kanske förvärras med tanke på den redan befintliga fukten?
Är huset nybyggt? Annars lär det väl ha stått ett antal år redan med fuktig grund, så ett år mer eller mindre borde inte göra någon skillnad. Särskilt inte om du täcker och isolerar marken så att förutsättningarna förbättras.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
O
G Ganescha skrev:
Hej,
Har precis köpt ett hus med fukthalt lokalt i syllar på 22,7% och en del påväxt. Marken är täckt med singel men ej någon plast. Plast blir min första åtgärd givetvis men osäker på vad jag mer ska göra.
funderar på att köpa isoleringsmattor som man täcker betong efter gjutning på vintern, täppa igen ventiler och köpa en Drybox X200? Tankar om det? Ska jag isolera väggarna också?
har tittat på termisk avfuktare och det verkar lovande med tanke på den låga förbrukningen men där ska jag inte täppa igen några ventiler, eller har jag fel?
Några tips på billig isolering att lägga i grunden OM jag nu ska isolera ö.h.t?
Huset är 134kvm 1 plan så grunden är ganska stor.
Har också lite fukt i krypgrunden. Inget allvarligt men ändå så mycket att besiktningsmannen påpekade det vid köpet. Har dock plast.

Jag började med att ”ta det lugnt” och satte ner temp- och fuktmätare samt var nere och titta till det då och då.

En sak jag tycker ofta glöms bort är att titta på hur fukten kommer dit. Hur är det med hängrännorna? Vart går vattnet från stuprören? Finns det växter längst fasaden osv?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ut med allt organiskt material som inte ska vara där, täck marken med åldersbeständig plast (överlappa skarvar och tejpa dem med åldersbeständig tejp), in med en drybox och täta ventilationen. Har du sån hög fuktkvot i balkarna så hade jag inte väntat med åtgärder. Har själv en drybox sedan 1,5 år tillbaka. Funkar kanon och lätt att installera. Sätt sedan in trådlösa hygrometer (av bra kvalitet) som mäter på ett antal ställen i krypgrunden och övervaka funthalten regelbundet.

Har du mätt fukten i luften än eller bara i virket?
Ja, så går mina tankar. Har precis köpt huset och får tillträde i maj så har ej kunnat mäta själv ännu. Just Dryboxen verkar vara en prisvärd lösning men är lite osäker på hur jag ska göra med marken, plast är jag med på men när det kommer till isolering är jag osäker på. Kanske ska jag vänta med själva isoleringen och se det som en nästa åtgärda om jag ej får ner fukten?
 
useless useless skrev:
Är huset nybyggt? Annars lär det väl ha stått ett antal år redan med fuktig grund, så ett år mer eller mindre borde inte göra någon skillnad. Särskilt inte om du täcker och isolerar marken så att förutsättningarna förbättras.
Hej, nej huset är byggt 1986. Det ligger som sagt singel idag men ingen plast. När det kommer till isoleringen är jag dock osäker på hur jag ska gå vidare. Vad skulle vara det mest prisvärda idag att isolera med? Grunden är ganska stor med tanke 1 plans villa på 126kvm.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Har också lite fukt i krypgrunden. Inget allvarligt men ändå så mycket att besiktningsmannen påpekade det vid köpet. Har dock plast.

Jag började med att ”ta det lugnt” och satte ner temp- och fuktmätare samt var nere och titta till det då och då.

En sak jag tycker ofta glöms bort är att titta på hur fukten kommer dit. Hur är det med hängrännorna? Vart går vattnet från stuprören? Finns det växter längst fasaden osv?
Det ska jag absolut kolla upp vid tillträde. Inga växter finns i närheten men stuprör osv. Vet jag inte ännu hur dom går. Men vill innan tillträde ha en plan färdig vid tillträde till huset.
 
Som du är inne på så är nog betongtäckmatta det mest prisvärda. Det är exakt samma produkt som den krypgrundsisolering man kan köra för dubbla pengarna... Har man kontakter kanske man till och med kan få tag på nån matta som har blivit över från nått större byggprojekt.

Men, som sagt var, gör de enkla åtgärderna först och mät. Sen vet du om det behövs andra åtgärder och aktiv utrustning som kommer att kosta el och regelbundet underhåll.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som du är inne på så är nog betongtäckmatta det mest prisvärda. Det är exakt samma produkt som den krypgrundsisolering man kan köra för dubbla pengarna... Har man kontakter kanske man till och med kan få tag på nån matta som har blivit över från nått större byggprojekt.

Men, som sagt var, gör de enkla åtgärderna först och mät. Sen vet du om det behövs andra åtgärder och aktiv utrustning som kommer att kosta el och regelbundet underhåll.
Ska man klä in även väggarna med den isoleringen tro? Eller bara täcka mark? Har sneglat en del på dessa mattor som ligger slängda överallt här på bygget men idag kan man bli anklagad för stöld även för ta kasserat byggmaterial från containrarna… nya tider, folk kan tydligen bli avundsjuka :thinking:
 
Glömde fråga om ventilationen. Sitter ventiler va 5:e meter, ungefär. Om jag bara klär in med med plast och isolering, ska jag täppa igen ventilationen helt, delvis eller inte alls?
 
Jag hade lite liknande som dig fast inte lika hög fuktkvot uppmätt i syllarna, men för hög RH i grunden helt enkelt.

Jag gjorde som useless säger här också, bytte ut min gamla trasiga plast, rensade ur grunden på organiskt material och hängde ner RH mätare ett par dm från taket på olika ställen. såg till så att allt ovan jord såg bra ut med avrinning, bort med växter och liknande närmast grunden.
Loggade RH samt temp i typ 1 års tid och bestämde mig sen för en Corroventa sorptionsavfuktare då jag såg att RH var långt över "godkänt" under större delen av sommarhalvåret.

Min tanke här var lite samma som sagts, om det har stått utan åtgärder i 20 års tid så kan det stå i 1 år till utan att något drastiskt händer.

När den blev installerad så skummade jag fast cellplast i alla ventilöppningar för att täta ordentligt och någon gång ska jag väl även ta tag i luckan ner i grunden så den blir tätare med.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Och hur hög är godkänd RH i en krypgrund?
 
H Hybro skrev:
Och hur hög är godkänd RH i en krypgrund?
Allt under 75% RH vid temperaturer under 20 grader är mögelfritt (inte bara i krypgrund utan generellt).


633251-ca13453a8f01339e91064f4003e2f46b.jpg
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.