Hej, på grund av en lukt i ett rum i källaren har jag tagit bort en liten del av en innerpanel. Bakom ser det ut som på bilderna. Jag misstänker att det är en invändig väggisolering framför den egentliga ytterväggen. Träramen på denna isolering ligger direkt på betongen och är fuktig. Jag tänkte gräva ut dräneringen på utsidan och göra om den, och eventuellt ta bort panelerna helt på insidan och återapplicera ramen med ett lager papp framför betongen.

Jag har dock ingen erfarenhet av detta, därav mina frågor: är mina tankar korrekta? Har någon någonsin sett en sådan konstruktion? Har någon gjort detta tidigare? Har ni några andra idéer?
Tack på förhand!
Mvh Fabian
 
  • En källarvägg med vit innerpanel, fönster, element och synlig fukt på golvet samt verktyg liggande nedanför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig träram och isoleringsmaterial bakom borttagen innerpanel i en källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig träram på invändig väggisolering bakom borttagen innerpanel i källare, synlig betong bakom träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En husfasad med en marknära träaltan. Altanen har en öppning nära väggen. Ett källarfönster är monterat i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.