Jag har alltid blivit intalad att fukt i källarväggarna inte är ett problem så länge man inte har en inredd källare. Vår källare är oinredd med något form av stengolv och betongväggar.
Satt nyss och läste lite på nätet och då verkar det som att det inte alls är så himla riskfritt med fukt i betongen, då det kan bli frostsprängning o.s.v. i betongen på vintern..

Hur stor risk finns det för frostsprängning i en betongvägg på vintern? Vårat hus är dränerat på alla sidor utom ett (det står ett uterum ovanpå, därav var det väl besvärligt att dränera där + att uterummet skyddar en hel del från att regnvatten m.m. tränger ner..)

Vi köpte vårt hus i februari och då fanns det en liten liten färgavflaga på en betongvägg i källaren (den som inte är dränerad), men nu i sommar så det släppt en del färg från den väggen och även till intilliggande vägg (där det är dränerat). Gissningsvis kommer det in fukt från sidan där det inte är dränerat, eller nåt..

Jag har mätt med en fuktkvotmätare i betongen (med betong inställt på mätaren) och den visar ofta OL, d.v.s. Overload (Över 60% fuktkvot) i väggen, upp till ungefär en meter från golvet.. Efter det är det bara några få procent.. Det är med andra ord ganska fuktigt i den väggen har det visat sig..
Den förra ägaren säger att han inte har målat och bättrat på väggen i källaren, men det känns lite konstigt att det kommer så mycket fukt plötsligt som går igenom väggen utifrån.. På bara några få månader..

I vilket fall som helst så läste jag lite om frostsprängning och undrar nu hur stor "risk" det är för sådant i vår källare då väggen är väldigt fuktig? Vi har ju en pelletspanna i källaren (dock ej i det rummet) inklusive två radiatorer så källaren håller väl iaf 15-16 grader på vintern..
Finns det någon risk för frostsprängning i sådana fall ? Vad kan jag göra för att minimera riskerna?
Luftavfuktare har jag som automatiskt håller luftfuktigheten på ca 55%. Kör jag ingen avfuktare så ligger den relativa luftfuktigheten på ca 67-68% enligt mina mätare..

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Ingen som har någon fundering?
 
Har du 15-16 C i källaren på vintern så är det ingen risk för frostsprängning.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Låter bra det! Hur kallt måste tempen ner för att det ska vara risk för det? Nollgradigt inne i källaren?
 
Någonting däromkring kanske.
Har aldrig hört talas om frostsprängning i betong/källarväggar, men det utesluter inte att det kan förekomma.
Marken håller 4-8 C året om, men kalla barmarksvintrar har det ju hänt att tjälen gått ner ett par meter. Dock så vitt jag vet huvudsakligen i grus/sand, inte i blöt lerjord.

Eftersom betong leder värme bra, (ingen bra isoleringsförmåga), så betyder det att värme från källaren håller det mesta av väggen på plusgrader. Alltså: med lite stödvärme (10-15 C) och ventilation så är det inga problem.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.