Modern bor i en 1,5 plans villa med källare byggd av min pappa i slutet av 50-talet. Allt har varit frid och fröjd men på senare år har jag noterat problem med en innervägg i källaren (kallas kanske hjärtvägg? den löper iallafall rakt genom huset och är med största sannolikhet bärande eftersom den är den enda innervägg som är i husets längdriktning). På ena sidan av problemområdet är ett pannrum med en kaklad del, där har kakel lossnat från golvet och några plattor upp. På andra sidan av problemväggen så har tapeten börjad lossna och under denna finns en puts som verkar smulas upp. Min första tanke är förstås att det är fuktproblem, men man kan ju undra varför det dyker upp efter så här många år? Det är inte dränerat runt huset. Källaren har inte direkt rumsvärme men det är inte direkt kallt heller vintertid. I direkt närhet till problemområdet finns en murstock.
Vad tror ni? Är det fuktproblem eller finns det andra tänkbara problem?
 
I en källare från 50-talet är det alltid mer eller mindre fuktigt. Är ytskikten också från 50-talet? I så fall är det inte konstigt att det börjar trilla av. Vad är det föresten förresten för tapet? Inte papperstapet väl? Det är inte att rekommendera att ha organiska material på golv och väggar i en gammal källare.
 
Har uppvärmingssystemet ändrats (elpanna, bergvärme etc) så att murstocken inte längre är varm och torr som den var en gång i tiden? Saknas det dessutom en skorstenshuv längst upp så att det regnar ner i skorstenen? Där har du isåfall ett par troliga orsaker.
 
Källaren har sett ut på samma sätt så länge jag kan minnas, inga byten av ytskikt, golv etc. Nån gång på 70-80-talet började min far elda med ved istället för den dyra oljan. På senare år (10-15 år) så har man dock gått över till att köra med elpatronen. Skorstenshuv har aldrig funnits. Borde inte ev. fuktproblem visa sig på ytterväggarna först, och inte innerväggen?
 
Har det regnat och snöat in i en oanvänd skorsten utan huv i 10 år så .... har du en trolig orsak till fuktskador. Skaffa en skorstenshuv, värm källare litet mer eller skaffa en avfuktare ( billigare) som håller källaren torr. Kolla också vinden! Fukten kryper långsamt in och kan inte vädras ut om man slutat använda skorsten, sänkt värmen och ventilation är lidande i en källaren utan eld i pannan.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.