Hej,

Har med intresse läst en del på Byggahus då vi har varit på g att köpa hus. Nu har vi då fått vårt, kanske, nya hus överlåtelsebesiktigat av Anticimex.

Ett av rummen i källaren har en reglad väggkonstruktion och i väggen bakom upptäcktes "mikrobiell lukt" och fuktvärde 32-37% och i gillestugan, med träpanel på väggarna, "mikrobiell lukt" och fuktvärde ca 11%. Har också ett rum med en, en bastu och med träpanel på väggarna som jag nog tror har samma problem

Då sambon har astma undrar jag hur svårt det är att komma till rätta med dessa saker då vi väldigt gärna vill köpa huset, som är från 1967.
Jag fick uppfattningen av besiktningsmannen att om man rev bort innerväggarna, plastmattor, heltäckningsmattor och istället putsade och målade väggarna med silikatfärg, lade ett klinkergolv, höjde temperaturen samt körde en del med avfuktare så skulle det förmodligen lösa sig. Stämmer det?

Klinkers är ju inte speciellt varmt och gå på. Varmare förslag? Takhöjd 2,20 meter.

Tack på förhand...

/Sciron
 
Besiktningsmannen har helt rätt, bort med uppreglade träväggar, heltäckningsmattor, golvspånskivor och annat organiskt som har direktkontakt med platta och ytterväggar. Sedan finns det en mängd vägar att gå, beroende på vad du vill göra i källaren. Om det är stora fuktproblem i väggarna kanske du behöver dränera om och isolera väggarna utvändigt. För varmare golv går det ju att antingen bila upp hela golvet, isolera, lägga golvvärme och gjuta nytt golv. Eller också finns det andra lösningar med ventilerat golv, sök t.ex. på Nivell.
 
Om man har astma problem, eller på annat sätt förhöjd känslighet för mögel, då är det min personliga åsikt att man inte skall ha ett hus med källare, där källaren används som boyta.
 
Då huset är 118+118kvm så är inte källaren tänkt som boyta men kanske ett mellanting då gillestuga, tvättstuga, mitt lilla "verkstad" finns där. Det rum med det högre fuktvärdet har vi tänkt använda som gästrum därav önskan att det blir löst.

Stora fuktproblem? Vet ej! Ska det höga mätvärdet betraktas som stora fuktproblem? Har dessa två mätningar just nu. Vad tror ni?

Förslag på vägar att gå vidare önskas då vi gärna vill ha huset som passar oss geografiskt, planlösning, storlek och prismässigt.
 
Nästan omöjligt att säga om väggarna har stora fuktproblem eller ej, utan att bryta upp och se efter. Att det finns fukt i och bakom regelverket idag är verkar ju stå klart, men det kan bli betydligt bättre bara väggarna får "andas". Du bör kolla lite på hur huset ligger också; finns det anledning att tro att regnvatten och grundvatten rinner mot källarväggarna? Ligger huset högt eller lågt i terrängen?
 
Jag antar att det är fuktkvot (andelen fukt i trä) vi talar om. I så fall är 11 % lågt och utom risk men 32-37% är skyhögt. Vid mina mätningar kommer jag bara upp i det senare då trä stått i direkt kontakt med fritt vatten. Så jag skulle utgå från att antingen kondenserar det friskt bakom väggarna eller så läcker det in fritt vatten.

Utöver vad som redan nämnts ovan skulle jag räkna med att omdränering och isolering på utsidan behövs för att få bukt med kondens el läckage: 2000-2500 kr/m.
 
Redigerat:
H
Mest troligt behövs en dränering. River du sedan bort enligt besiktn. så blir det hur bra som helst.
 
Träreglar direkt mot källargolv och -väggar är rena dumheter. Jag bifogar (om jag lyckas) bild på hur det såg ut i min källare där jag också hade "mikrobiell lukt". Det här fann jag när jag rev mellanväggar och bilade bort betonggolvet. Det här är den träregel som en mellanvägg (stående plank) vilade på, och som låg direkt mot betonggolvet i källaren. Rutten, vitmöglad och fin...
 
  • träregel i källaren.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Du skulle sett min bastu som jag rev då vi flyttade in. Det var en plastmatta som var dålig samt att vattnet från bastun gick ner i bjälklaget. Dessutom så fann jag 10 kila solrosfrö i väggarna. Mössen trivdes med förra ägaren. De kunde gå rakt in genom garageportarna. Numer så är det inget trä mot någon av källarväggarna.
 
Magnus Ladulås skrev:
Jag antar att det är fuktkvot (andelen fukt i trä) vi talar om. I så fall är 11 % lågt och utom risk men 32-37% är skyhögt. Vid mina mätningar kommer jag bara upp i det senare då trä stått i direkt kontakt med fritt vatten. Så jag skulle utgå från att antingen kondenserar det friskt bakom väggarna eller så läcker det in fritt vatten.

Utöver vad som redan nämnts ovan skulle jag räkna med att omdränering och isolering på utsidan behövs för att få bukt med kondens el läckage: 2000-2500 kr/m.

Fukten mätte besiktningsgubben genom att lossa golvlisten och borra några hål i väggen. I dessa stoppade han sen in någon typ av metallstänger som han kopplade mätutrustningen till. Jag tvivlar på att det var trä han borrade i. Det lät helt klart som betong. Men... men.... vad vet jag ;-)

Jag försöker bilda mig en uppfattning om vi skall tacka nej till huset baserat på informationen eller kanske förhandla?!?!?!?
 
H
Om huset är bra i övrigt, PRUTA men gör en skälig bedömning på vad det kostar. Överdriv inte!
 
Tja, astmaframkallande mögelsporer kan du nog ganska lätt åtgärda; bara riva ut allt organiskt enligt besiktningsmannens förslag. Om du sedan dessutom vill ha en varm och torr källare så kräver det lite mer arbete och pengar, men det är absolut inget oöverkomligt eller omöjligt. Hur mycket det kostar i tid och pengar beror som alltid på vad du vill göra och hur mycket du vill göra själv. Bara för att ge dig ett hum så kan jag berätta vad JAG har gjort med min källare:

Omdränering och isolering utvändigt, ca 20 löpmeter, 40 kvm Pordrän. Det enda arbete jag lejde ut var att gräva upp runt grunden, allt annat gjorde jag själv. Totalkostnad för detta delprojekt ca 25 000 kr, tidsåtgång ett par månader.

Riva bort uppreglade väggar (både mot ytterväggar och en mellanvägg) och golv. En helgs arbete med kofot och cirkelsåg.

Bila upp ca 40 kvm källargolv (kostnad: inköp av beg. Hilti bilmaskin, 6000:)
Kärra ut ca 20 ton betongkross och jordmaterial ur källaren. Tog tid och ork, men ingen direkt kostnad. Fick lite hjälp av släktingar med skyfflandet och kärrandet.

Lägga nya avlopssstammar, golvbrunnar etc. Material ca 3000 kr.
Kärra in 4 kubik makadam istället. Inköpskostnad ett par tusenlappar.
Lägga 15 cm cellplastisolering på 40 kvm. Inköpskostnad ca 6000 kr.
Vattenburen golvvärme: 13000:- material (slang, shunt...), 6000:- arbete (inkoppling, provtryckning)
Gjuta nytt betonggolv, 4.5 kubik betong. Ca 8000:- material och ytterligare ca 5000:- för arbete (proffessionell hjälp med laser, sloda etc.)

Putsade om insidan av ytterväggar och målade med silikatfärg: ungefär 3 dagars effektivt arbete och ett par tusenlappar i materialkostnad)

Nytt klinkergolv: 16000:- i material (frugan ville ha en snygg men dyr klinker....). 2 dagar att lägga och foga.

Allt som allt har det tagit kanske halva min fritid under ett år, och kostat drygt 90 000 kr. Men då har jag som sagt gjort det mesta jobbet själv och endast köpt in arbete vid ett fåtal punkter. (Hade jag lejt ut allt jobb hade prislappen säkert legat på minst det tredubbla...).

Jag ångrar ingenting av det jag gjort, nu har jag en oerhört mycket bättre källare! Varm, torr och utan mögel! Och jag har säkert höjt värdet på fastigheten avsevärt (inte för att jag tänkt sälja, men ändå).

Som du ser rör detta ca 40 kvm av min källare (jag har inte rört de rum som var OK eller där jag inte hade behov av golvvärme, t.e.x pannrum, matkällare etc.)
 
Redigerat:
Fukten mätte besiktningsgubben genom att lossa golvlisten och borra några hål i väggen. I dessa stoppade han sen in någon typ av metallstänger som han kopplade mätutrustningen till. Jag tvivlar på att det var trä han borrade i. Det lät helt klart som betong. Men... men.... vad vet jag ;-)
Har han borrat i betong är det betong han mätt i. Man mäter RF i borrhålet men man kan räkna om värdet till fuktkvot. Jag vill minnas att en RF på 60-65%, vilket motsvarar 10% fuktkvot, är en gräns man helst ligger under för betong.

Du har väl ett protokoll, vad står det där att bes mannen har mätt? Annars ring och fråga.
 
Som tidigare personer skrivit:
Mögel går att få bort ifall du river ut allt trä och tvättar av betongen ordentligt. Sedan kan du göra som du vill med källaren:
- låta den vara som den är med bara betong, eventuellt in med en avfuktare för att få trevligare klimat.
- Dränera, lägga klinker och putsa/måla om väggarna. Det blir rent och snyggt och torrt, men kallt att gå på.
- Bila upp golven och isolera under, gjuta nytt golv med golvvärme och lägga klinker. Putsa om och måla väggar. Källaren blir varm och skön som vilken bättre boyta som helst.

Så länge det bara finns sten och betong i källaren så finns det inget som kan mögla eller ta skada av lite fukt.
 
Vi har valt att köpa huset och lösa de problem som fanns. Inte så stora enligt en byggare vi känner. Så jag tackar ödmjukast för visat intresse och hoppas att jag själv kan vara till hjälp vid något tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.