Hej,

jag har byggt ett isolerat förråd på 10kvm som har någon form av problem med fukt eller dålig ventilation. På mina hyllplan, cykelsäten mm hade det kommit lite mögel efter vintern som var.

Vi springer sällan in i förrådet på vintern så det bör inte bero på att vi drar in snö eller vatten.

I ena hörnet sitter det en tilluftsventil men måste jag komplettera den med något mer? ett element? Luftavfuktare? Fler tilluftsventiler?

Har ni tips på hur jag håller fukten/möglet borta i höst och vinter så är jag tacksam.
 
  • Utsnitt av ett isolerat förråds hörn med OSB-skivor, en synlig tilluftsventil och ett cykelsäte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det isolerat så bör det vara uppvärmt. Värme minskar luftfuktigheten.
 
surris
Du behöver ha det uppvärmt
 
wildeside
Hur har du det med inluft. 1 ventil skapar ingen bra ventilation. Luft in långt ner luft ut högt upp.
 
wildeside wildeside skrev:
Hur har du det med inluft. 1 ventil skapar ingen bra ventilation. Luft in långt ner luft ut högt upp.
Jag har bara en ventil. Så du tänker en till ventil och ett element som andra föreslår?
Hur långt ner bör ventilen sitta?
 
wildeside
Nerkant av väggen blir bra, gärna inluft i ena änden och utluft i andra änden. Det får öuften att strömma genom rummet. Element är bra det torkar ur rummet och skapar ett drag genom att varmluft stiger och strömar ut genom ventilen.(självdrags venrilation)
 
Vilket är att föredra, ett element med eller utan fläkt?
 
Som sagt en ventil långt ner på väggen mitt emot, och ett element av typen "frostvakt", som man då kan ställa in på en låg temperatur.
 
wildeside
S samsamlogitech skrev:
Vilket är att föredra, ett element med eller utan fläkt?
Behövs ingen fläkt, elementets effekt väljet du efter rummets volym och om du ska kunna värma upp det till 20 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.