Hej!

Jag har ett teglat uterum (oisolerat) , byggt ca 1980, där vi tidigare haft en del saltutfällningar. Var ju alarmerande först när man såg det, men ingen större fara tydligen. Idag såg vi dock något nytt, som jag har svårt att tyda.

Är det någon som sett något liknande som på bilden, och vet vad det kan vara? Kan det vara relaterat till saltutfällningarna?
 
  • Bruna utslag på en tegelvägg i ett hörn nära trägolv, möjlig saltutfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nationalbear skrev:
Hej!

Jag har ett teglat uterum (oisolerat) , byggt ca 1980, där vi tidigare haft en del saltutfällningar. Var ju alarmerande först när man såg det, men ingen större fara tydligen. Idag såg vi dock något nytt, som jag har svårt att tyda.

Är det någon som sett något liknande som på bilden, och vet vad det kan vara? Kan det vara relaterat till saltutfällningarna?
Det där kan vara hussvamp så du måste agera omedelbart!
Svamp behöver kalk fukt och trä!
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det där kan vara hussvamp så du måste agera omedelbart!
Svamp behöver kalk fukt och trä!
Tack för snabbt svar, det ser onekligen ut att vara just hussvamp. Blir att ta tag i genast, som tur är så ser det ut att vara på ett väldigt begränsat område än så länge.
 
N Nationalbear skrev:
Tack för snabbt svar, det ser onekligen ut att vara just hussvamp. Blir att ta tag i genast, som tur är så ser det ut att vara på ett väldigt begränsat område än så länge.
Hussvamp har trådar 30-40 cm utanför så sanera på följande vis!
Ta först bort träet ordentligt ta reda på varifrån fukten kommer även utanför... torka upp behandla sedan med lämpligt preparat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.