jag har väldigt fuktigt i garaget, värmer till ca 10 grader och har ca 70% fukt året runt. kör en avfuktare ställd på 60 % men den får gå väldigt mycket. tömmer några liter/dygn. så vart kommer fukten ifrån?

fakta:

byggplast i alla väggar.
isolerat ca 270mm i vägg o tak.
300 mm cellplast i backen och dränerat.
golvbrunn
ingen ventilation, valde avfuktare istället.
100m2
fukt även utan att parkera bilen i garaget.
 
kan det ha att göra att plattan fortsätter ca 30 cm utanför garageportarna, så att det regnar och snöar på den obehandlade betongen? det är lite fall så vattnet rinner av men betongen suger vell upp en del fukt som kanske sprider sig in i garagegolvet?
 
ingen som kan nått om fukt i garage?
 
Låter märkligt att det är fuktigt även utan bil.
Låter också märkligt att det är 70% året om trots grundvärme.

Med bil under vinterhalvåret så blir det mkt fukt.
Möjligtvis om mätn utan bil bara skett ngn dag el två så att fukt inlagrat i betongen fortsätter att fukta upp luften?

Själv har jag inget isolerat garage, el oventilerat så jag har lite svårt att jämföra med egna erfarenheter. Har heller aldrig mätt RH i garage och uthus... Vet bara att vinterslask och plusgrader i garaget ger mkt smältvatten/fukt, och kan därav räkna ut att det behövs mkt ventilering/avfuktning under de förhållandena.
 
I ditt läge är 10 grader helt enkelt för lite värme för att få ner rf, och när du har så mycket isolering, byggplast, samt ingen ventilation, blir det ett mycket trögt system. Utan att på något sätt utropa mig själv till expert skulle jag råda dig att fixa ventilation och kanske höja värmen några grader.
 
kopplade in golvvärmen för ett par dagar sen o tempen höjdes till 23,5 grader. i början så kändes det som att va i tropikerna :) men efter ett par dagar med avfuktaren så har fukten krypt ner mot ca 45%. gissar att det va massor av fukt i plattan som har tvingats ut nu. blir nog även att måla betongen utanför portarna te sommarn så de inte riskerar att komma in mer fukt den vägen.
 
Vad bra! Skönt att det löste sig!
 
S
ju torrare betongen desto snabbare börjar den sluta brinna och börjar föråldras istället (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.