Hej!
Vårt hus är byggt i Leca med putsad fasad. I söder har vi en gavelsida helt bestående av fönster upp till tak/nock. Halva gavelväggen är indragen ca 1 m vilket bildar en 90gr vinklat väggelement i gavelns mitt som också är glasad hela vägen. Fönsterväggen (gaveln) bryts i dess mittre del av av en murstock för öppen spis som är placerad jäms med den halva av gavelväggen som är indragen ca 1 m. I det "fönster-hörn" som bildas i gavelväggens mitt sitter en limträstolpe (15x20cm) mellan Leca-väggen (ca 0,5 m från golv) och upp till nocken. Stolpen bär vid nocken den överskjutande delen av taket på ca 1,5 m från murstocken ut till vindskivorna. Trästolpen, som är målad med täckande färg, står på tjärpapp och fönsterplåtarna från båda de angränsande fönstren har dragits så att de omsluter trästolpens nederdel. Stolpen har två ytor synliga, en som vetter mot söder och en som vetter mot väster. Det är ca 6-7 meter upp till taket och det överskutande taket är så högt upp att det inte ger något skydd mot regn som faller in mot stolpen. Stolpen ligger öppen vettande mot söder och väster.

Mitt problem är att hörnstolpen i nederkant till stor del har ruttnat efter bara 5 år. Konstruktionen har helt enkelt inte varit skyddad mot regnvattnet. Jag måste nu åtgärda detta och undrar om det finns någon med goda ideer om vad man bör göra åt detta. Stolpen måste bytas ut, eller åtminstonde den nedre delen som är skadad. Utseendet på husets södra gavel skapar en fantastisk boendemiljö men den innebär också att den här hörnstolpen alltid kommer att vara exponerad för infallande regnvatten. Finns det ett säkert sätt att skydda trästolpens nedre del från fukten?

Vänliga hälsningar

Leif
 
Det var inte helt lätt att hänga med i beskrivningen på hur det ser ut. Du kanske kan ta några bilder och bifoga till forumet. Då kanske det är någon som har bra råd och tips till dig.
 
Placera något fukthindrande skikt under stolpen som förhindrar att den suger underifrån.
Täck in stolpen med plåt utvändigt. Var noga med att avsluta med ordentliga droppnosar som leder regnvatten ut från stolpen och minimerar risken för blåst att trycka in fukt.

För att dubbelgardera kan du även låta stolpen stå en vecka i träolja först så att den suger sig full av olja, då får inget vatten plats.
 
Här kommer en bild.
 
  • DSC01499.jpg
Blecket är ju inte rätt gjort.....
 
verktygsgurun skrev:
Blecket är ju inte rätt gjort.....
Vad gött det är när folk förklarar när dom direkt ser vad som är fel gjort!:rolleyes:
 
Med tanke på att det är ett nybyggt hus så är detta något som jag anser är värt att reklamera till entreprenören. En stolpe i ett hörn är oftast bärande. Att bygga så som på bilden är inte fackmässigt vilket visade sig i livslängden.
 
Blecket är ju inte rätt gjort.....
Det tänkte jag också på, men om man läser orginalposten lite norgrannare så står följande...

fönsterplåtarna från båda de angränsande fönstren har dragits så att de omsluter trästolpens nederdel.
Vilket fick mig att tro att det är trådskaparen som har ändrat i plåtarna för att få reda på mer om stolpens status... men det är ju bara mina spekulationer...
 
Det finns ett mindre bleck som täcker återstående del av stolpens nederkant. Det är borttaget och syns lite svagt på bilden där det ligger på det inre fönsterblecket.

Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.