Hej igen kära medlemmar

Vi har nu bott i ungefär 1 år i huset och upptäckt lite saker. En sådan är den inglasade delen av altanen som är gjort av lekmän. Den ska vi nästa år riva helt och hållet och förlänga altanen

Denna tillbyggnad verkar ha byggts ihop med husets utsida. Husets utsida har inte på något sätt rörts (förutom att man vekar har dragit elen) utan tacket har byggts till och glasdörrarna
Det finns ingen ventilation i den inglasad altanen antar jag och det brukar bli sjukt varmt.

Min fråga är om detta kan ge upphov till fuktskador (i och med att det inte finns några öppningar in i huset)

Och hur man ska göra för att rengöra fönstrarna ?
 
  • Inglasad altan med vit takpanel, barnmöbler och skuggor från solen genom glasdörrar utan synlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av en hemmagjord inglasad altan med glasdörrar, utan synlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är isolerglas som är 20-40 år gamla så har dessa troligtvis blivit punkterade, inget att göra än att byta.
Vad gäller ventilationen är det alltid bra att ha. Borra in 2st ventiler som sköter detta typ, Fresh.

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Om det är isolerglas som är 20-40 år gamla så har dessa troligtvis blivit punkterade, inget att göra än att byta.
Vad gäller ventilationen är det alltid bra att ha. Borra in 2st ventiler som sköter detta typ, Fresh.

Med vänlig hälsning, fremax


Tack för svaret ! Är detta något jag själv kan göra eller behöver jag anlita en fackman ?
 
Inte jättesvårt, ta in offerter från 3 st olika och avgör om du tycker att det är värt det :)
Hur många fönster är det? Annars köp glas och mätning av dessa från glasmästaren och montera själv.
Friskluftsventiler borrar du in själv med en bra borrmaskin och hålsåg.


Med vänlig hälsning, fremax
 
Vart i Sverige är du?

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Inte jättesvårt, ta in offerter från 3 st olika och avgör om du tycker att det är värt det :)
Hur många fönster är det? Annars köp glas och mätning av dessa från glasmästaren och montera själv.
Friskluftsventiler borrar du in själv med en bra borrmaskin och hålsåg.


Med vänlig hälsning, fremax
Tanken är att detta ska rivas nästa sommar :) det ska bli ”vanlig” trä altan av detta , så jag vet ej om det är värt mödan. Jag var mest orolig att denna värme skulle kunna angripa husets utsida :)
 
fremax fremax skrev:
Vart i Sverige är du?

Med vänlig hälsning, fremax
Göteborg
 
Jasså , nej då är det lugnt !:ok:


Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Jasså , nej då är det lugnt !:ok:


Med vänlig hälsning, fremax
Tack för svaret och för att du tog dig tiden :) önskar trevlig natt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.