Hej,

Jag har ett fönster med fukt i (se bild). När solen ligger på blir det väldigt mycket imma innuti.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att laga eller är det bara att köpa nytt?
 
S
Det ser ut som att det är yttre delen med enkelglas som suger åt sig fukt och att den kondenseras mellan glasen. Eventuellt går det att byta ut bottenstycket på den yttre delen. Lite snickeri, lite glaskit, lite färg.

Är det delbara fönster? Då är det ännu enklare.
 
Du menar att bottenstycket inte är tätt? Låter som en hel del jobb att byta ut det. Att byta kit är ju enkelt, men det kanske inte räcker då

Det går att dela fönstret.
 
Börja med att se över tätlisterna. Byt till modern slanglist.

Det är meningen att utrymmet mellan isolerglaset och ytterrutan skall ventileras med utomhusluft. Om luften istället kommer inifrån så blir det kondens mellan rutorna. Mellan ytter och innerbåge skall det inte sitta tätlist. Det kan sitta en porös skumlist mellan bågarna för att förhindra att flugor kryper in. Den är okej.

mvh Findus
 
S
Jag menar att färgen eller vilket ytskikt du nu än inte hindrar väta från att göra bottenstycket blött och fuktigt. Fukt tränger in i träet, sedan förångas detta rakt upp, dvs mellan glasen. Man ser ju att bottenstycket är i mindre bra skick om man klickar upp bilen i full skala.
 
  • Gilla
Forte
  • Laddar…
Tack för tipsen, jag ska nog pröva att laga det när det blivit lite varmare ute!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.