Jag köpte för ett år sedan ett hus byggt -45. Jag lät en firma gräva runt huset o grundisolera om det då det inte gjorts sedan huset byggdes. På baksidan av huset är det en tillbyggnad som gjordes någon gång på sextiotalet o i anslutning till den finns en altan i gjuten betong. Dreneringsfirman jag anlitade bedömde att altanen inte behövdes tas bort utan dreneringen gjordes runt den. På altanen står luft-vatten-pumpen som förra ägaren installerade vintern innan jag köpte huset. Kondensvatten från pumpen har runnit ut på altanen o på vintrarna har det blivit en tjock iskaka över hela ytan.
Nu har jag upptäckt en betongvägg i källaren bakom gamla oljetanken som är helt blöt. Väggen är rakt under altanen. Jag kommer att flytta luft-vatten-pumpen i sommar men undrar nu om jag måste ta bort betongaltanen o gräva om även där o grundisolera eller om väggen kommer att torka av sig själv när den inte längre blir fylld av kondensvatten från pumpen. Är detta också något som kan räknas som "dolt fel"? Vad tror ni?
 
Måste pumpen flyttas eller räcker det med att leda bort kondensvattnet?
 
Pumpen ska flyttas. Som den står placerad nu kan man inte använda altanen, både på grund av oljudet o blåsten. Förra sommaren hade jag också en dunk o ett rör under pumpen o ledde bort kondensvattnet. På vintern fungerade dock inte den provisoriska lösningen pga isen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.