Hej,

Har ett husfrån -68 med källare. Huset är omdränerat -00 och alla källareytterväggar ser finfina ut. Ingen fukt vad jag kan se. Däremot så verkar det finnas rätt mycket fukt i den bärande mellanväggen som löper i mitten av hela källaren. Det syns mörka partier ända upp till 0.5 m upp på väggen på sina ställen. Så frågan är, hur kan det bli så och vad kan man göra åt det? Kan tillägga att det är gjutet, oisolerat betonggolv i hela källaren.

Tacksam för svar,

/Thomas
 
Då har du ngt som tillför vatten under huset. (Eller i väggen!)
Kan vara grundvatten (då ligger dränrören inte djupt nog), kan vara läckande rör (ofta avlopp, inte ovanligt), kan vara...?
Hur ligger huset?
Vad står det på?
Undergrund?
Lite info om detta så kanske det går lättare att föreslå ngn åtgärd.
Topografi?
 
Det enda jag vet är att efter att vi rivit ut all furuinredning i gillestugan hittade ett hål i golvet efter en planka som troligen använts när dom gjutit golvet. Tittar man ned i hålet så ser jag sand som verkar rätt fuktig. Annars är det på baksidan av huset en skogsdunge som sluttar svagt mot huset. Dock är det en kort bit gräsmatta innan huset.
I höstas var det väldigt mycket vatten i gräsmattan (vart små pölar i varje fotsteg) så jag antar att det står ganska mycket vatten i marken runt huset.
 
Försök ta upp lite av det vatten som finns under hålet du nämnde.
Gräv lite och sug upp.
Häll i ett glas. Lukta på det.
Smaka (om du vågar).
Min tanke är att du ska kunna avgöra om det möjligen är avloppsvatten.

Är det inte det, utan grundvatten, är lösningen att sänka grundvattenytan.
 
Redigerat:
Ok, tack för tipset. Ska försöka få upp lite vatten!

Jag funderar på att bila bort golvet i gillestugan och isolera längre fram. Kan man göra något i samband med detta annars?
Kan något bli sämre (fuktmässigt menar jag) av att isolera golvet?

Känns rätt tråkigt att behöva dränera om en så pass ny dränering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.