Hej

Vi står inför att köpa nytt hus och valet står mellan två 70-talshus. När vi läst besiktningsprotokollen känns det inte så roligt.

Alternativ 1
Klassiskt 70-tals hus på platta. Fuktmätning i plattan har inte gjorts - bör man göra detta och om det finns fukt i plattan vad kan man göra åt det? Är det överhuvudtaget vettigt att köpa ett sådant hus?

Alternativ 2
Hus med inredd källare , uppreglat golv, mikrobiell lukt känns vid golvvinkel detta indikerar att befintliga skador finns i det uppreglade golvet. Plastmatta släppt på toalett, vilket sannolikt också innebär markfukt. I källaren är det parkettgolv. Om man bryter upp alla golv, kan man ta återanvända parketten? Hur ska man göra för att undvika fukt i en inredd källare? Är det överhuvudtaget bra att ha en inredd källare?

Hoppas ni kan ge lite svar!
 
" Hur ska man göra för att undvika fukt i en inredd källare? "

Ett alternativ är ju att du gräver upp runt huset och lägger dräneringsrör + markduk och sätter sådanahär nya isolerskivor av besprutad frigolit(kommer inte ihåg namnet, någon annan kanske vet?) utanpå för att förhindra att fukten från huset tränger tillbaka in.

FInns även något som kallas Kallasfalt, inte lika populärt idag, kommer inte ihåg anlednigen, men det har ju kommit en hel del nya produkter för att isolera grund.

Vettigt att köpa ett hus med fukt i plattan kan man väl knappast kalla det, det är ju tråkigt att behöva riva upp alla golv direkt och börja åtgärda, om du inte ens vet hur stor den eventuella skadan är.

Det finns företag som erbjuder tjänsten att kolla efter eventuella fuktskador med instrument, är ni väldigt intresserad av att köpa borde ni kanske kontakta din mäklare och tillsammans med en sådan firma ta er en närmare titt innan ni bestämmer er.

Hoppas det här var till någon hjälp.

Oskar
/Oskar
 
Tack för ditt svar.

Ja det är ju inte kul att stå där och upptäcka att det är fukt i plattan. I besiktningsprotokollet står det:
"Träkonstruktioner (träväggar, träbaserade golv) som står i kontakt med betong eller i nära anslutning till betong på entréplanet och i garage, förråd och soprum kan på grund av naturlig fuktpåverkan vara drabbade eller riskerar att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till inomhusmiljön."

Det finns ju mängder med såna här hus och något borde väl gå att göra åt eventuell fukt om man skulle upptäcka sådan? För några månader sedan såldes ett liknande hus och där uppmättes fukt i plattan. Det är nog vettigt att kolla fukthalten som du säger.
 
Man måste tänka realistiskt - alla hus får problem med något förr eller senare (nya som gamla) och ett hus som är 30 år har ju varit med ett tag.. inte är vi lika "unga, fasta och fina" efter 30 år i vårt liv heller...?!

Man måste bara göra en liten lista på för och nackdelar för varje hus och så jämföra det med vad man söker och vad man får för pengarna.

Tex källarhuset du pratar om.. har det problem med tex mögeldoft i källaren (vilket inte är ovanligt om det är "uppreglat med trä") så är det ju väldigt lätt att åtgärda! Tar man bort allt organiskt material (och ersätter med bättre alternativ) och ser över dräneringen/ventilationen så är källaren snart i topptrim.

När man köper ett källarhus så ska man tänka långsiktigt tycker jag.. det är fenomenala utrymmen att ha.. när man väl renoverat den! Dock är det mycket slit till att komma "dit".

Jag älskar källare (så jag är partisk i frågan angående källare haha).. oavsett om man ska ha den som förvaring eller som boendeyta så att säga. Har själv dränerat om ett hus (lejde ut) och det blir troligen en till dränering nu på detta "nya" hus framöver...

Idag är det dessutom förmånligare att dränera om, iom att man kan nyttja rotavdraget för att dra av lite arbetskostnad.. samma när det kommer till att renovera i övrigt i huset. Det gör "renoveringobjekt" lite attraktivare idag än för några år sedan.. givetvis måste man stå ut med att bo i en "renoveringsvärld" ett tag..(förutsättningen).

Meen gör upp en plan innan ni flyttar in.. vad ni ska göra nu och vad ni ska göra sen.. (börja inte med alla projekt på en gång). Gör klart ett i taget.. sätt ut mål (inte för långsiktiga). Tex.. dränering till våren, altanen till sommaren.. köket innan ni flyttar in osv.

Var inte rädd för att saker behöver göras, det kommer ni aldrig undan i ett hus.. ett hus döljer ganska mycket om man har otur.. så jag föredrar att se felen direkt och kunna köpa det lite billigare och renovera det som behövs..

(har man otur när man köper ett "nyare" hus .. dvs ofta lite dyrare hus.. så kan det gömma kostsamma fel också i slutänden - som gör det ännu dyrare).

Mitt råd är att oavsett vad ni bestämmer er för att göra..har ni några funderingar hyr in en konsult.. kunnig inom de områden ni har frågor (ni kan alltid fråga ert försäkringsbolag om tips på någon bra).. någon som ni kan gå runt med i ert hus och fråga saker (nu pratar jag inte om själva besiktningen, det ska ni givetvis göra innan ni köper).. se lösningar och fråga hur ni kan göra saker.. han eller hon kan ha ovärdelig kunskap och bra tips på folk som kan göra det osv.

Det kanske visar sig att många av sakerna ni tror är "stora" inte tar så mycket tid energi och pengar att åtgärda!

Lycka till!
MVH Sandra
 
Glömde - Vid dräneringen han ovan pratade om tror jag han menade skivor av typen isodrän/pordrän.. finns väldigt mycket att välja mellan.

Det är skivor som låter huset andas.. (dränerar, värmer och låter huset andas). Man isolerar det nämligen utvändigt på en gång som man dränerar.. gör att man inte behöver reglade konstruktioner med isolering på insidan.. utan kan göra källarväggen perfekt så den andas..kakel eller speciell "andas färg".. typ silikatfärg

MVH Sandra
 
Ja helt klart måste man göra en prioritering av vad som ska göras!

Vi bor i ett hus med källare idag och det är toppen - men den är ju inte inredd, så där är det ju inget problem med den naturliga fukten. Därför är jag lite kluven till att ha inredd källare.

Det blir helt klart att göra en lista - lite svårt är det ju dock att uppskatta kostnader av tex fuktproblemen. Att renovera en toalett är ju lite enklare :) Frågan är om man inte skulle begära offert på jobbet (källaren), och pruta detta på försäljningspriset. Även göra en fuktkoll på det första huset och om det behöver åtgärdas lägga ett bud där kostnader för detta inkluderas.
 
Lill Sniff skrev:
Ja helt klart måste man göra en prioritering av vad som ska göras!

Vi bor i ett hus med källare idag och det är toppen - men den är ju inte inredd, så där är det ju inget problem med den naturliga fukten. Därför är jag lite kluven till att ha inredd källare.

Det blir helt klart att göra en lista - lite svårt är det ju dock att uppskatta kostnader av tex fuktproblemen. Att renovera en toalett är ju lite enklare :) Frågan är om man inte skulle begära offert på jobbet (källaren), och pruta detta på försäljningspriset. Även göra en fuktkoll på det första huset och om det behöver åtgärdas lägga ett bud där kostnader för detta inkluderas.
Jag tycker det du säger låter smart, kolla upp det hela med mäklare och firma och pruta isåf av det på totalpriset.

Du får ju se det här med inredd källare som en ökning av den totala bo-ytan, beror ju förstås på om du får ut något av att inreda den, dvs om den är stor eller hur kanske pass centralt under huset den ligger. Det är ju aldrig fel att han några extra kvm över om man vill skapa någon tv hörna/träningsrum eller vad som helst.

Men hur som helst tycker jag att du hade en bra plan där i att kanske göra en kostnadsförfrågan o kolla upp det med mäklare och en byggfirma.

Oskar
 
Absolut.

Se kostnaderna för att åtgärda husen som en del av det du får betala för köpet. Sen om du lyckas pruta ned priset något eller inte, det är en annan fråga men se som sagt totalsumman för hus plus åtgärder som den summa du ska betala för huset. Då blir det lättare att värdera de olika objekten på ett rättvist sätt
 
Man får ju också tänka som så att huset kan vara prissatt efter sina brister, dvs det är redan nedsatt i förhållande till källarproblemen.. man får kika lite vad andra liknande hus kostar runt om (som kanske har renoverat/dränerat).

Man kan ju helt logiskt säga såhär, om säljaren tillhandahåller besiktningsprotokoll.. är huset prisatt därefter också! Har ni själva betalat för besiktningsprotokollet ni har i handen.. så kan man alltid försöka pruta (antingen går det eller inte).

Men prata lite med mäklaren, han eller hon vet ju hur marknaden ligger till osv.. även vad som är normalt att försöka pruta (de brukar även ha bra tips om företag man kan vända sig till för att ställa frågor.. angående byggtekniskt o fukt osv).

MVH Sandra
 
Källare och badrum är ungefär lika svårt att bedömma, planeringen och ekonomin stämmer i det stora hela nästan aldrig ;)

Men att dränera (leja ut) kostar runt 70' + beroende på material och vem du vänder dig till.. (vi betalade ungefär det för en platonvariant inkl alla dräneringsrör, nya dagvattenledningar, ett lass grus osv).

Sedan tillkommer ju insidan (och där beror det ju på hur mycket som ska göras om, om allt måste göras på en gång osv).

MVH Sandra
 
Kolla för allt i världen upp vilken typ av problem det kan finnas i bottenplattan på huset, och vad problemet uppstår av, innan ni skriver några som helst papper. Jag har inga som helst erfarenheter när det gäller källare men jag har allt förstora erfarenheter när det gäller "platta på mark med ingjutna spikreglar". I vårt fall kostade det oss mycket pengar och mycket tid att få iordning på huset. En enkel utökad besiktning där man borrar ett litet hål ner i plattan nära centrum av huset hade besparat oss mycket besvär.
 
Säljaren har gjort en egen besiktning så tyvärr, men bra tips att prata med mäklaren vad som skulle vara möjligt att pruta. Det är inte bara fukten i källaren som behöver åtgärdas på huset - köket och två badrum är också orginal. Så det är ju en hel del pengar...

I den inredda delen av källaren är det parkettgolv så jag antar att allt detta måste rivas upp.

Hur är det bäst att göra med en inredd gällare? Låt säga att vi åtgärdar orsakerna till fukten (dvs dränerar mm). Vad ska man lägga för golv i källaren? Klinker direkt på betongplattan är ju bra, men det blir ju för kallt om den ska vara inredd.
 
Du kan också göra en variant med "flytande" golv.. dvs en kraftigare variant av cellplast (minns ej vad den kallas!) som isolering på golvet (du kan välja att lägga platonmatta eller liknande på golvet innan också - beroende på om plattan är fuktig..).. golvspån , foam och ytskick..

Vi själva ska till och byta golvbrunnar (2 st gamla gjutjärn) och ta bort ingjutna syllar.. skitjobb hehe.. men ska ju göras det med. Så ni kan ju kolla i protokollet om det står något noterat om just de sakerna...(vi visste ju om det innan, men huset är perfekt planerat och det gör att det är värt att arbeta med.. under många år! man får bara ta saker och ting pö om pö)

MVH Sandra
 
Snigla skrev:
Du kan också göra en variant med "flytande" golv.. dvs en kraftigare variant av cellplast (minns ej vad den kallas!) som isolering på golvet (du kan välja att lägga platonmatta eller liknande på golvet innan också - beroende på om plattan är fuktig..).. golvspån , foam och ytskick..

Vi själva ska till och byta golvbrunnar (2 st gamla gjutjärn) och ta bort ingjutna syllar.. skitjobb hehe.. men ska ju göras det med. Så ni kan ju kolla i protokollet om det står något noterat om just de sakerna...(vi visste ju om det innan, men huset är perfekt planerat och det gör att det är värt att arbeta med.. under många år! man får bara ta saker och ting pö om pö)

MVH Sandra

Ja det lutar nog åt detta - säljaren säger att det inte ska vara ingjutna syllar. Hur har ni gjort med väggarna? Går det tapetsera direkt på? Har ni satt gipsskivor - de drar ju också till sig fukt. Du skrev något om silikatfärg, kanske är det bästa att använda!? (Ska googla på det.) :D
 
Inredd källare för mig är klinker på golv och putsade väggar målade med färg som andas.
Så har vi gjort.
Har ett hus från -23 som ALDRIG dränerats om!!
Har även originaltak(men det behöver nog ses över nu).
Tycker man golvet blir för kallt så ställ ett par mystofflor vid källartrappan.
Du kommer alltid ha fukt i källare, även efter omdränering. Fukt som kommer underifrån är väldigt svårt att smita ifrån. Då får du gräva upp hela källargolvet.

Hus från 70-talet med platta och trästomme hade jag inte tagit emot om jag så fått det gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.