Har en liten toalett i källaren, som jag renoverade för två år sedan. Jag tog bort den gamla plastfärgen (som börjat släppa) och rev upp det reglade trägolvet (som låg direkt på betongplattan).

Sedan gjöt jag upp ett högre golv, beklädde detta med klinker. Vägarna putsade jag med gipsputs och målade med silikatfärg. Det är tre ytterväggar i toaletten. Nu två år senare har putsen släppt ca 30cm från golvnivån på ena ytterväggen. Utsidan har inte dränerats om då övrigra huset dränerades om. Vet inte vad tidigare ägare tänkte med, nu är jag dock inte jätteintresserad av dränera om den lilla bit då det skulle medföra en hel del annat jobb runt omkring. Min fråga är därför: Finns det något jag kan göra, för att ventilera bort detta och putsa med annat material för att det inte ska släppa?

Idag har toaletten endast en liten frånluftsventil som går i taket upp via en kanel till yttertaket.
 
Det finns ett enkelt tips som kan tänkas hjälpa dig en bit på vägen. Skulle tippa på att dräneringsrören på utsidan längs sockeln på huset är täppta, så finns det något rör som du kan komma åt och spola rent?
 
definiera begreppet rör att komma åt?
Eftersom att kåken är dränerad till 90%. Jag vet att jag har något slags avloppsrör, precis utanför huset men vet inte vad det är till för. Hur brukar sådana rör se ut och var brukar de sitta? Är det troligt att det finns kvar, då så mkt är ersatt med nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.