Hej.

Upptäckte för två veckor sedan att jag har det blött under all isolering på vinden. Är en kallvind.

Upptäcktes av en slump då jag grävde med handen runt röret för avloppsluftaren och försöker nu reda ut möjlig orsak till detta,

Först var ej tätt vid genomföringen för luftaren ner i huset så tätade det hålet, lät det torka och täppte igen med isoleing igen lät det gå en vecka och var uppe och kontrollerade, var fuktigt/blött igen. Upptäckte igår att det var mer blött in under kondens isoleringen på ventilations kanalen som går ner i badrummet till frånluften. detta rör går ganska nära avloppsluftaren så vattnet kan såklart kommit därifrån och inte från båda ställena.
Kondensisoleringen på vent röret är inte helt tätt vid golvgenföringen för vi fick in handen under den isoleringen där det var som blötast.

Som sagt, möjlig orsak.....försöker lösa själv innan man drar igång stora trumman.

Men lång historia kort.

Huset tilläggs isolerades för två år sendan. Låg 15cm kutterspån tidigare då vi flyttade in. Men då all rördragning för el var gjord ovanför isolering så ville jag såklart täcka för det så det var en av dem stora anledningarna till att vi isolera mer. Men detta var två år sendan och blev det såpass fuktigt på en vecka så kan ej detta vara orsaken.

Låg självklart ingen papp på råsponten vid detta rör heller. Alla andra ställen jag kollat innan har haft papp så det har man ju förutsatt låg över hela vinden. Men sponten var ju inte direkt skadad utav detta heller så kan ej pågått för länge.

Vi böt värmepanna i oktober förra året. gammal ivt 490 som gav upp. satte in en nibe F370. och det känns inte heller som orsaken om ventilationen har ändrats ? borde vart mer blött.

Däremot så böt vi kök nu i april och av oklar anledningen så blev det aldrig av att vi satte in kallras spjället i köksfläkten och inte gjort det förrens igår :) Kan avsaknaden av kallras spjället vara orsaken? Att mycket varm luft gått upp och kondenserats och sen runnit ut längs med röret där det ej vart tätt mot tak genomföringen ?

Det som skall göras nu iaf är att upp på vinden och sopa bort isoleringen där det är blött och låta det torka. Eventuellt byta lite råspont, lägga papp där det saknas och täta dem genomföringarna samt kontroilera alla andra genomföringar för pannan och frånlufts donen men varken jag eller kompisen som är snickare blir klock på vad som kan vara felet ?

så gör ett långskott och bara ser om nån har nån teori här ?

tack på förhand
 
Kanske det alltid har vandrat varmt från undersidan och kutterspån luftar det igenom, med ny isolering ovanpå blev det för tätt.
Kolla upp alla ventrör så det inte är något som läcker i någon skarv och blåser ut varmt på kalla vinden, blir då kondens
 
Kröp igenom hela vinden idag och kolla alla vent genomföringar. Torra och fina.

Däremot regna det idag när jag var uppe, vet ej om det berodde på regnet nu dock.
Men nu såg jag att det kom droppar ur en skarv på röret för avloppsluftren.
Ej vatten via taket utan det kom ur skarven.

Linda papper ovan och under skarven nu och täppte en handduk runt röret så får vi se resultatet imorgon..

Men tur o oturen att man var uppe rätt tid på vinden och problemet är förhoppningsvis lätt fixat
 
  • Det blir kopiösa mängder vatten i ett rör för avloppsvent, det ska rinna tillbaka ner i avloppet. Se hur skarven är, röret nerifrån ska vara större än det som går ut, annars sätts en s.k dubbelmuff med gummitätningar i och det blir tätt. smörj lite med diskmedel så går det lättare att få dit muffen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.