Jag håller på och renoverar i ett rum och klantade mig lite... Plockade bort ett element och lät rören stå opluggade. Funkade bra i några dagar tills det var dags att elda för att få varmvatten till dusch och disk. Då bubblade det upp vatten ur rören som ran ut över golvet i rummet. Svart elementvatten. Jag var inte i rummet när det hände, utan tittade in där först ca ett dygn senare, då det fortfarande var en ganska rejäl pöl på golvet och laminatgolvet hade börjat resa sig i skarvarna. Tretexen på väggen var dygnsur då den sugit vatten som en svamp. Detta var i tisdags eller onsdags.

Jag ställde dit en liten byggfläkt för att torka upp vattnet och fukten. Efter ett par dagar känndes det tort och fint, så jag började fundera på att bygga vidare på väggen jag håller på med. Men det kändes inte helt bra att bygga in en eventuellt fuktig vägg, så jag bestämde mig för att riva bort mina nya reglar och såga upp golvet för att kolla om det verkligen hade torkat hela vägen ner. Det hade det inte.

Tretexen som satt mellan golv och vägg som jag inte kom åt att känna på tidigare visade sig vara rejält blöt. Likaså var kutterspånen i golvet blöt. Så jag har tagit bort all blöt tretex och öst ur all blöt kutterspån. Sen satte jag på byggfläkten igen.

Ikväll har jag öppnat upp ett regelfack till i golvet för att kunna jämföra hur fuktigt det är där.

På bilderna ser ni %RH som jag har mätt med en billig (tidningsprenumerationspremie) fuktmätare i trät i golvet. Mätområdet är 6-40 %RH. Noll (0) i bilderna betyder alltså att det är mindre än 6, och 88 betyder att det är mer än 40.

fuktprocent_fack_bredvid_elementror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fuktprocent_elementror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är varje regelfack klätt på insidan med vad som ser ut som vindpapp som sitter fastspikad med slamfärgad lockläkt. I facket utan elementrör ligger det dessutom syllpapp eller takpapp på botten. En liten remsa precis ute vid ytterväggen är det bara. Elementrören försvinner ner genom trossbotten och är väl dragna i torpargrunden. Tyvärr finns det inget sätt att komma in i grunden, så jag kan inte titta in och se hur det ser ut där. Men trossbottenbrädorna känns i alla fall hårda och bra.

Det satt en träbit på väggen, utanpå tretexen, här nere i golvet ungefär bakom elementrören. Den var så rutten så jag kunde plocka sönder den med fingrarna, och när jag kramade på den så droppade det vatten från den.

De grova reglarna verkar ha klarat sig bra, men dem tunna läkten längst ner är ju rätt blöt som ni ser.

Hur går jag vidare?
 
Den där murkna biten kan inte ha blivit murken nu, det måste vara en äldre skada. Troligen har du haft en liten läcka under lång tid, eller så har det skett en liknande olycka som nu för många år sedan, med dålig uttorkning.

Kanske vore läge att såga upp ett litet hål ned i krypgrunden, tillräckligt för att kunna ta bilder med en mobilkamera eller liknande.
 
Ja, precis, trät ruttnar ju inte sönder på mindre än en vecka...

Jag har inte sett någon pågående läcka medans jag har bott här. Så jag tror mer på en tidigare vattenläcka som inte har fått torka ur ordentligt.

Men det jag inte blir riktigt klok på är hur vattnet har spridigt sig. Jag hade förväntat mig att det skulle vara absolut blötast runt rören och sen bli successivt mer tort ju längre från rören jag kom. Men så var det inte. Själva rörisoleringen kändes ganska torr. Kutterspånen runt rören var visserligen fuktig, men inte jätte blöt. Värst var det i hörnen, precis där jag nu mätte upp högst fukthalt. Där var kutterspånen riktigt blöt.

Och även i det andra facket, där det inte finns några elementrör, är det ju för fuktigt längst ner (24 % RH)

Ett hål ner i krypgrunden hade ju varit spännande :) Men jag är lite osäker på hur jag skulle återställa det senare i så fall... Känns bra att det ligger en oskadad papp i botten för att det inte ska dra in kallluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.