Hej

Vi har ett byggprojekt på gång där vi plockat bort garageportarna då vi ska bygga en mindre lägenhet i garaget. Bilarna klarar sig bra under carporten.

Vi plockade alltså bort garageportarna, reglade upp väggar, monterade ytterpanel med vindpapp under samt la in isolering mellan reglarna. Då övriga garaget har plast i både väggar och tak var planen att fortsätta med plast på insidan innan innerväggarna (osb + gips) kom upp.

Tyvärr tog det nästan ett par veckor innan jag kom till skott med plasten men då upptäckte jag till min förvåning att isoleringen var ordentligt fuktig på "kalla" sidan. Troligtvis är den kondens då jag har en byggfläkt inne i garaget och det är runt 0 grader ute.

Frågan är nu om jag måste plocka bort isoleringen (torka upp eller kassera?) eller om jag kan fortsätta med bygget inne, d.v.s. lägga på plasten, täta plasten med tejp runt öppningarna och skruva upp innerväggarna. Då det endast är vindpapp på utsidan borde väl fukten så småningom torka upp, eller?

Någon som har ett gott råd?
 
L
Typ av isolering? tjocklek? Hur mycket vägg pratar vi om? Tycker det låter märkligt, att det kan bli så fuktigt. Det har inte läckt vatten på något sätt?
 
Hej

Jo, jag tycker själv att det verkar lite konstigt. Jag har kollat utsidan och det finns inget ställe som vatten ska ha kunnat tränga in genom. Dessutom är det fukt i alla regelsektioner, från golvet hela vägen upp, och hade det varit läckage så borde inte inte ha varit överallt tycker jag.

Isoleringen är vanlig mineralull, 120 mm tjock, och ytan som det berör är samma som två normala garageportar.
 
L
duetten skrev:
Hej

Jo, jag tycker själv att det verkar lite konstigt. Jag har kollat utsidan och det finns inget ställe som vatten ska ha kunnat tränga in genom. Dessutom är det fukt i alla regelsektioner, från golvet hela vägen upp, och hade det varit läckage så borde inte inte ha varit överallt tycker jag.

Isoleringen är vanlig mineralull, 120 mm tjock, och ytan som det berör är samma som två normala garageportar.
Det är bra att det var mineralull. Jag skulle tagit bort isoleringen. Låtit torka väggen mm med byggfläkt. Samt låtit isoleringen också få torka. Kanske har du någon tvättstuga eller så som är uppvärmd. Det är inte bra att börja med att bygga in fukt. Är den inte bara lite fuktig. Så är det nog säkrare att köpa ny. Det är ju inga stora pengar om det är en mindre yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.