1 plansvilla med källare och kattvind, massa lättebetong, radonmätning från 1999 visade på 300 i entreplan och 100 i källare. Källaren är intredd och inga dörrar ner.

Borde de gå att installera FTX själv på kattvinden och bara dra rör och borra hål i taken för alla rum på entreplan? eller bör man inkludera källaren? Och tar man in någon som gör jobbet borde de väll inte ta mer än 1 dag? de borde ju bara vara rör på kattvinden som ska göras?
 
Vi inkluderade hela källaren när vi installerade FTX.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi inkluderade hela källaren när vi installerade FTX.
Så kan man såklart göra, men installationstiden borde ju vara 90% längre om de måste borra hål och dra rör genom betongen jämfört med att bara dra rör i vinden och borra lite hål i taket , tänkte jag :)
 
Ett alternativ är att förbereda så att till-/frånluftskanaler kan dras till källaren samt välja tillräckligt stort/kraftfullt aggregat.
 
Har du någon ventilation i källaren idag? Nån sorts av frånluft behövs, men det går ju att sätta en paxfläkt eller liknande för att komma billigare undan.
Om ni endast förvarar saker i källaren och inte sitter där längre stunder hade jag inte lagt dem pengarna för att få en komfort där.
Hur lång tid de tar beror ju såklart på hur stor vinden är, hur rören skall dras samt hur trångt det är, men att dra allt de på en dag har jag svårt o föreställa mig.

Ta in en massa offerter från olika företag så får du dig en bra prisuppfattning ;)
 
F fluffe97 skrev:
Har du någon ventilation i källaren idag? Nån sorts av frånluft behövs, men det går ju att sätta en paxfläkt eller liknande för att komma billigare undan.
Om ni endast förvarar saker i källaren och inte sitter där längre stunder hade jag inte lagt dem pengarna för att få en komfort där.
Hur lång tid de tar beror ju såklart på hur stor vinden är, hur rören skall dras samt hur trångt det är, men att dra allt de på en dag har jag svårt o föreställa mig.

Ta in en massa offerter från olika företag så får du dig en bra prisuppfattning ;)
Alla rum i källaren är inredda, orginaldränering från 1965 men inget fuktproblem, ännu :) De är självdrag i alla rum i källaren. Angående att välja ett större agregat än vad som krävs från början har jag hört kan vara dumt för att fläkten går långsamt så man får sämre värmeåtervinning ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett alternativ är att förbereda så att till-/frånluftskanaler kan dras till källaren samt välja tillräckligt stort/kraftfullt aggregat.
Att välja ett större agregat än vad som krävs från början har jag hört kan vara dumt för att fläkten går långsamt så man får sämre värmeåtervinning ?
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
Alla rum i källaren är inredda, orginaldränering från 1965 men inget fuktproblem, ännu :) De är självdrag i alla rum i källaren. Angående att välja ett större agregat än vad som krävs från början har jag hört kan vara dumt för att fläkten går långsamt så man får sämre värmeåtervinning ?
Ah okej då förstår jag!
Ne, de skulle jag inte säga stämmer.
Sålänge du har en roterande värmeväxlare kommer du att uppnå 80-85 % värmeåtervinning. Men att satsa på ett alldeles för stort aggregat så kommer du även att behöva gå upp i kanalstorlek och då blir plötsligt även de dyrare.

Sammanfattningsvis så ju såklart ett lagom stort aggregat de bästa, då behöver inte fläktarna gå för hårt och då minskar både ljudproblem och risken för fläkthaveri
 
F fluffe97 skrev:
Ah okej då förstår jag!
Ne, de skulle jag inte säga stämmer.
Sålänge du har en roterande värmeväxlare kommer du att uppnå 80-85 % värmeåtervinning. Men att satsa på ett alldeles för stort aggregat så kommer du även att behöva gå upp i kanalstorlek och då blir plötsligt även de dyrare.

Sammanfattningsvis så ju såklart ett lagom stort aggregat de bästa, då behöver inte fläktarna gå för hårt och då minskar både ljudproblem och risken för fläkthaveri
Yes, ja her ägaren vi köpt av påstår att det är sand under källaren , och att 3 stryckningar asvalt ska räcka i evighet haha, vet inte jag men grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med en platonmatta, cellplastisolering och golvytskikt, i trä. Besiktningsgossen fick Fuktkvoten till 15 % i träregel mot betongplattan. Den relativa fuktigheten uppmättes till 65 % under tröskel mellan hallen och passagen. Temperaturen var 17 grader vid en tröskel. Normal lukt. Ingen fukt i tvättstugan i källaren. Källarväggarna har påreglade isolerade ytterväggar , besiktningsgossen mätte vid elementen i ett rum och fick normal lukt och Fuktkvoten uppmättes till 8 % i träregel mot ytterväggen, den relativa fuktigheten uppmättes till 47 % och 18 grader. Men de har element i alla rum i källaren och värmer den ju alltid. Vet inte, kan de funka 10 år till må tro?
 
Har för dålig kunskap kring just fuktnivåerna där så vågar inte riktigt svara på den delen. Däremot är den relativa fuktigheten bra % inomhus. Men att installera ett FTX kommer inte göra bot på dem problemen i källaren.
Då hade jag isåfall satt in en extra paxfläkt tillexmepel om de är så att de upplevs som ett problem i nuläget :)
 
F fluffe97 skrev:
Ah okej då förstår jag!
Ne, de skulle jag inte säga stämmer.
Sålänge du har en roterande värmeväxlare kommer du att uppnå 80-85 % värmeåtervinning. Men att satsa på ett alldeles för stort aggregat så kommer du även att behöva gå upp i kanalstorlek och då blir plötsligt även de dyrare.

Sammanfattningsvis så ju såklart ett lagom stort aggregat de bästa, då behöver inte fläktarna gå för hårt och då minskar både ljudproblem och risken för fläkthaveri
Det finns adaptrar så att man kan använda den kanalstorlek som är lämplig för det luftfflöde huset ska ha.
Som jag ser det är syftet med ett större aggregat att minska bullret genom lägre hastighet på fläktarna.
Dimensionerat luftflöde ska va detsamma oavsett aggregatets storlek.


Jag har enplanshus med källare.
Satt in ftx. På sommaren blir det fuktigt i källaren då ventilationen blåser in varm fuktig luft.
På vintern är det extremt torr luft i hela huset när det är riktigt kallt ut.
Tvätten torkar riktigt snabbt i källaren, torr på morgonen om jag hänger upp den på kvällen innan på vintern.
 
L Luugen skrev:
Det finns adaptrar så att man kan använda den kanalstorlek som är lämplig för det luftfflöde huset ska ha.
Som jag ser det är syftet med ett större aggregat att minska bullret genom lägre hastighet på fläktarna.
Dimensionerat luftflöde ska va detsamma oavsett aggregatets storlek.


Jag har enplanshus med källare.
Satt in ftx. På sommaren blir det fuktigt i källaren då ventilationen blåser in varm fuktig luft.
På vintern är det extremt torr luft i hela huset när det är riktigt kallt ut.
Tvätten torkar riktigt snabbt i källaren, torr på morgonen om jag hänger upp den på kvällen innan på vintern.
Så e de, man kan såklart sätta en dim vid aggregat för att få rätt kanalstorlek för de luftflöde kommer att behövas.
Det jag menade var att om TS tänker köpa ett större aggregat för att i framtiden kunna dra ner kanaler till källaren, så kommer han att behöva dra större kanaler för att som du säger de inte skall bli turbulens med höga tryckfall i kanalerna.
 
F
T tomaskarlsson1020 skrev:
1 plansvilla med källare och kattvind, massa lättebetong, radonmätning från 1999 visade på 300 i entreplan och 100 i källare. Källaren är intredd och inga dörrar ner.

Borde de gå att installera FTX själv på kattvinden och bara dra rör och borra hål i taken för alla rum på entreplan? eller bör man inkludera källaren? Och tar man in någon som gör jobbet borde de väll inte ta mer än 1 dag? de borde ju bara vara rör på kattvinden som ska göras?
Allt tar mer än en dag. Vilka delar av jobbet skulle du ta in en firma tänkte du?
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
Att välja ett större agregat än vad som krävs från början har jag hört kan vara dumt för att fläkten går långsamt så man får sämre värmeåtervinning ?
Det är bättre att fläktarna går lite lugnare. Mindre slitage.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.