Har en blandning av värmesystem i huset jag nyss köpt. Det har en äldre ftx-anläggning på vinden som är kopplad till 2badrum,tvättstuga,köksfläkt och 4st rum.
1st Panasonic luftvärmepump från -91 (på nedervåningen i trapphuset till övervåningen) och 1st Anslut luftvattenvärmepump från 2010 där möjlighet finns att koppla in elpatron från den gamla oljepannan (finns behov av det vintertid då Anslutpumpen ha för liten kapacitet)
Sen en separat ny vv beredare som går på el.
Ha även 1st kakelugn och kamin på övervåningen samt en kamin på nedervåningen (eldar i denna hela vintern)

Funderar på att köpa ny ftx och koppla bort köksfläkten på systemet (synd att inte använda rörsystemet tycket jag?)
Riva ut den gamla oljepannan samtidigt oxå.

Ha idag en årsförbrukning på 16000kwh.
Huset är på 185kvm fördelat på 1,5plan byggt 1906 och är tilläggisolerat samt ha 3glasfönster.

Hur hade ni gjort med värmesystemet?
Byta vvp till en större och ta bort lvp?
Eller få en effektivare ftx anläggning?
 
Redigerat:
Jag hade satsat på att rensa ventrören till FTX systemet och uppderat med en ny Huvudenhet. Kastat ut llvp och kört på lvvp.

I vilket fall som helst så är det under inga omständigheter tillåtet att ha köksfläkten (förutsätter att det är spisfläkt du syftar på) kopplad ihop med övrig ventilation, så denna behöver en separat imkanal. Så länge hade jag pluggat det röret och kört på kolfilter om möjligt.
 
  • Gilla
Glenn75
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Jag hade satsat på att rensa ventrören till FTX systemet och uppderat med en ny Huvudenhet. Kastat ut llvp och kört på lvvp.

I vilket fall som helst så är det under inga omständigheter tillåtet att ha köksfläkten (förutsätter att det är spisfläkt du syftar på) kopplad ihop med övrig ventilation, så denna behöver en separat imkanal. Så länge hade jag pluggat det röret och kört på kolfilter om möjligt.
när jag byggde mitt hus 1981 så var det tillåtet att ha köksfläkten kopplat till ftx systemet, tilläggas skall att jag för några år sedan monterade ett brandspjäll ovanpå köksfläkten för säkerhets skull, det var ju inte helt lyckad variant ha det direkt till ftx-en
t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.