K
Vad tror ni om att ha mekanisk tilluft via frånluftsvärmepumpen F470 från Nibe?

Tycker ventilationseffekten är lite i minsta laget men lockas samtidigt av att man kan få både varmvatten och förvärmd tilluft i samma enhet.

Skulle det kanske vara en bra ide att ha ytterligare ett FTX-aggregat på vinden för ventilation på ovanvåningen?
 
Är det ett nybygge? Antal kvm? Var i sverige befinner sig huset?
 
K
Södra Skåne, nybygge, ca 180 m2, lågenergihus men inte tillräckligt isolerat för att klara sig passivt.

Är egentligen inte helt sugen på att ha någon frånluftsvärmepump alls, men min byggare menar att det är för små marginaler för att huset garanterat ska kunna klara sig på elpatron och FTX (+ solvärme och kakelugnar)... enligt min egen uträkning med Rockwools energiberäknare skulle det gå! Har inte gjort någon riktigt energiberäkning än då vi inte bestämt hur vi vill värma upp huset.

F470 var bara en tanke i och med att jag såg att den hade inbyggd tilluft... Tankar?
 
Ok, jag har begränsad kunskap om större frånluftsvärmepumpar, typ F470, men tycker attt det kan vara ett intressant alternativ, då du bor i skåne samt att flödet verkar klara ventilationsbehovet på 0.35x180m2=63l/s.
Nu har jag tyvärr sovit i ett hus med 7 år gammal FLVP mitt i vintern vid -10 ute och då drog det rejält från friskluftsintagen vid nästan varje yttervägg och kompressorn brummade så det hördes i hela huset... Men jämför man med den nya niben med uppvärmd tilluft så att det förmodligen en helt annan upplevelse.
Jag tror iallafall inte att en större FLVP är dimensionerad för att bli ihopkopplad med ett FTX aggregat eller någon annan ventilation (du skrev tidigare mekanisk tilluft?!?) vet inte hur de skulle kunna samköra då de har separerata styrningar...?! En mindre FLVP + FTX funkar, för det har vi vårt hus, men då har vi behållit elelementen från år 1996 som värmer när det e som kallast (stockholm).
 
K
Jag vill ju att flödet ska ligga på ok nivå vid väldigt låg effekt så att fläkten i princip aldrig behöver gå speciellt långt över det lägsta läget. Alternativet är fjärrvärme med en Heru S 130, som ger 38 l/s på lägsta effekten och hela 158 l/s vid full effekt (om man skulle ha stor fest nån gång.)

Med tjocka väggar är uppvärmningsbehovet minimalt och därför funderade jag på lösningen med både frånluftvärmepump och FTX. Kanske på olika delar av huset. Ex. frånluftvärmepump med tilluft FTVP(?) på nedre plan och vanlig mindre FTX anläggning på övre plan...

Men som du skriver kanske det blir svårt att få dem att samköra, dessutom måste jag göra dubbla uppsättningar uteluft och avluftsanslutningar.

Kanske ska jag köra på fjärrvärmen ändå? Det är betydligt dyrare, men samtidigt skulle verkningsgraden för resten av systemet bli betydligt högre och man skulle slippa en bullrig värmepump.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.