Fråga; ligger det någon vetenskap bakom uträkningen var FTX ventilerna skall sitta?
Det gäller mitt eget bygge, och har tänkt mig en NIBE Fighter 360. Har en föregångare till denna i mitt nuvarande hus, som funkat perfekt i dessa 14 år. Vem som räknade ut var FTX ventiler skulle placeras i nuvarande kåken, vet jag inte, men jag har själv installerat dessa. Finns i bad, dusch, grovkök, kök och klädkammare. I nya kåken finns ingen klädkammare och köket ligger för långt bort, så där blir ingen ventil. Kvar blir då grovkök där NIBE.n står, och intill, bad och dusch. Hade även tänk mig en ventil i vardagsrum där öppna spisen står, 3.6 meter till tak.
Någon som vet om det finns krav, regler, lagar, bestämmelser eller annat, som bestämmer över hur/var FTX ventilerna placeras?
 
NIBE Fighter 360 är väl ingen FTX utan en frånluftsvärmepump. Frånluftsventiler skall finnas i kök, badrum, toaletter, tvättstuga, alltså i rum med "smutsig" eller fuktig luft. Tilluftsventiler skall finnas i övriga utrymmen.
 
Jag funderar också på vad du menar.
Antingen har man värmeväxling mellan in och utluft =FTX med tilluftfläkt och frånluftfläkt
eller så suger man ut med en fläkt genom frånluftvärmepump och låter inluften sippra in genom ventiler av egen kraft.
Bror har gett ungefärlig placering i de fallen. Övriga utrymmen är framför allt sovrum.
 
Tack för svaren, och ursäkta min felskrivning, jo det gäller frånluftsventiler.
Har beställt fönster med spaltventiler till sovrummen och vardagsrum, = 8 stycken.
Spaltventiler finns inga i nuvarande kök, dusch och bad, därför utelämnas dessa även i nya kåken.

Men Bror skriver; skall finnas även i kök! men köket ligger 10 meter bort, och jag är inte road av att borra hål till spirorören genom 8 limträbalkar. Kan inte köksfläkten anses rena luften i köket?
Finns det regler/bestämmelser för frånluftsventilerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.