Har nu ett längre tag gått och funderat på att installera FTX ventilation i mitt lättbetonghus från -67, idag har jag enbart självdrag med kanalfläktar i varje badrum. Anledningen till att jag lutar åt ett balanserat ventilationssystem är att jag har radon i huset, både från byggmaterialet och marken under huset, och det skulle vara alltför stor risk att förvärra problemen om jag använde enbart frånluftsventilation. Jag har bestämt mig för ett HERU aggregat på vinden, men jag behöver dra ventilationskanaler till i stort sett varje rum. Nu till min fråga: Jag har tänkt att i största möjliga mån göra installationen själv, därför behöver jag någon som projekterar anläggningen åt mig. De jag har hittat är www.usv.se och www.alig.se som båda två åtar sig att göra ritningar efter att ha fått en husritning skickad till sig (ingen i Göteborgsområdet dock). Är det någon som har någon form av erfarenhet av detta sätt, kan det fungera? Jag hittar i princip ingen information i detta forum om FTX ventilation, men nån kanske har gjort nåt liknande?

Tacksam för alla svar

 
om du tänkt investera i ett balanserat ventilationssystem så bör du nog göra övriga åtgärder först... typ tilläggsisolera, byte av fönster, kondenssäkring och dylikt.

om beräkningarna för systemet skall fungera så kan man inte ändra i förutsättningarna altför mycket om man inte har stora injusteringsmöjligheter.

riskerna är att fläkten tillexempel blir för kraftig för att skapa det övertyck som behövs om du tätar i efterhand.

det är klart att man kan tyristorstyra fläkten men det är onödigt om man ändå tänkt göra åtgärderna.

om luftmängdsvärdet blir fel kommer även vvx:en bli i fel dimension vilket leder till högre energiåtgång

 
Tack för ditt svar, om jag tolkar dig rätt så är risken med att göra detta i ett gammalt hus att man, när man om några år har gjort resten av åtgärderna, isolering, fönster osv., kan bli sittande med ett för stort aggregat? Löser man bara varvtalsregleringen så borde detta inte vara ett jätteproblem, då är jag mer orolig för kondenssäkringen. Om du menar det jag tror så blir problemet att varm luft kan tryckas ut genom väggar /tak och skapa problem i ett hus som är gjort för att det skall vara "drag" åt ett håll?
 
anledningen till din fundering på balanserat ventilationssystem var ju att slippa radon i huset.

beräkningen av systemet bör vara nogrann då du inte lär kunna mäta flödet ut genom byggnaden utan bara beräkna den.

jag mende också att investeringen i systemet blir onödigt hög om det är beräknat för ett flöde och du minskar effekten manuellt.

tex om vvxen i systemet beräknas för stor och du reducerar flödet igenom den så får du dels dyr investering och dels ineffektivt värmeutbyte

samma sak om du använder elstavar ..dyrare inköp, högre säkring, dyrare drift


 
Hade samma problem som du med radon.
Har sedan ett par år tillbaka ett FTX-aggregat från Temovex (vind 480) med extra tilluftsfilter (EU7) som monterades av firma - detta kan du göra själv. Du behöver bara komlettera med en injustering och denna kan du också göra själv om då får tag i utrustningen.
Tänk bara på att dimensionera kanalerna. Använd hellre 125 istället för 100 - detta påverkar ljudnivån positivt.
Tänk också på att du kan använda skorstenen t ex mot källaren. Ofta kan du gå mellan inner- och yttertak och sedan komma ner i krypvinden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.