Hej
Funderar på ett aggregat som heter Renovent M300 (www.fresh.se). Är det någon som har några erfarenheter av detta aggregat samt den sommar bypass som finns som extra tillbehör.

Renovent M300 är en motströmsväxlare med 90% verkningsgrad, lågenergimotorer, styrning med konstant flöde och filterindikering, 83 l/min.

Som uppvärmning kommer jag att använda bergvärmepump med två acc tankar (+ kamin). Huset är ett etagehus på ca 180 kvm (boyta) + garage.

Tacksam för synpunkter.

Markus
 
http://www.fresh.se/index.php?show=82063_SWE&lastpage=133237&id=1779&table=PRODUCT_58394&page_anchor=http://www.fresh.se/p82063/p82063_swe.php?lastpage=133237&id=1779&table=PRODUCT_58394
Beskrivning

Ny serie högeffektiva värmeåtervinningsaggregat!

• 83 l/sek.
• Effektiv motströmsväxlare med 90% verkningsgrad.
• Energisnålt med lågenergimotorer
• Smart styrning med konstant flöde och filterindikering

Renovent M300 är ett tyst värmeåtervinningsaggregat i kompakt
storlek. lämpligt för villor, radhus och lägenheter upp till 160 m².
Aggregatet är avsett för montage på vägg i t ex tvättstuga, grovkök, förråd eller liknande. I aggregatet ingår som standard filter för till- och frånluft, individuellt justerbara till- och frånluftsfläktar, konstantflödesreglering, underhållsfria likströmsmotorer och motströmsväxlare. Aggregatet styrs via kontrollpanelen, extern styrenhet kan fås som tillval.


Upp till 160Kvm. står det på Specen.. jag vet inte jag, men det låter som om du ska ta ett större aggregat.. eller vad säger proffsen?
 
Oj, det första aggregat jag sett som har tre flödes lägen som går att använda, med andra ord alla tre lägen är justerbara så att balancerad ventilation erhålls.

Mer plus; bra styrning av sommarbypass. Så skall det se ut!

Vad gäller dimensionering så kanske man inte skall gå så hårt på det som skrivs utan räkna på det som man skall ha. Finns ju en 400-maskin också.
 
Här kommer veckans trådlyft!
Vi har i vårt nu 9 år gamla hus en ventilationslösning som bygger på ett FTX-aggregat, Fresh Renovent M300.
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php
Det är en motströms-värmeväxlare, och alltså inte en sådan där roterande, som verkar vara vanligast nu.
Fördelar:
Hög temperaturverkningsgrad, 90 - 95% har uppgetts.
Mindre mekanik, ingen rotor med motor och drivrem, endast två energisnåla EC-motor-drivna fläktar.
Lågt ljud/ljudlös, speciellt om man som vi kör den på lägre fart än vad som är bestämt för en fempersonersfamilj.
Litet och smidigt, sitter på väggen i tvättstugan ovanför varmvattenberedaren:
Ventilationsaggregatet Fresh Renovent M300 monterat på vägg i tvättstuga ovanför varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men aggregatet börjar närma sig 10-års ålder, och håller väl inte hur länge som helst.
Och Fresh har slutat med detta aggregat, vad gör man då vid behov av förnyelse?
Vad jag förstår så är det ursprungligen Holländsk produkt,
https://www.brinkclimatesystems.nl/en-us/international/home

Några andra här som har detta utmärkta ventilationsaggregat?
Hur tänker ni inför framtiden?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mindre mekanik, ingen rotor med motor och drivrem,
I gengäld har du bypass-spjäll och avfrostningsautomatik som kan strula.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
I gengäld har du bypass-spjäll och avfrostningsautomatik som kan strula.
Jag köpte utan bypass.
Och avfrostningen har fungerat utmärkt de få gånger den satt in.
Det är ju bara frånluftfläkten som ökar varvtalet en stund.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Du har borstfria EC fläktar, dom kommer hålla länge! Det är lager som kan behöva bytas någon gång och det är alltid standarddimensioner.

Tycker det känns som ett riktigt bra aggregat, hög verkningsgrad och väldigt enkel design.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
10 år är väl ingen ålder? Jag har kört min korsväxlare ( med 2 fläktar och avfrostning) nu i 40 år med bara 1 byte av lager på fläktarna och 1 byte av båda fläktarna ( i våras ).
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag köpte utan bypass.
Hur gör du på sommaren?
Har du sommarkassett?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Hur gör du på sommaren?
Har du sommarkassett?
Är det varmare ute än inne vill man inte köra bypass
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det känns som ett riktigt bra aggregat, hög verkningsgrad och väldigt enkel design.
Det stämmer bra det. Och skönt att höra att motorerna skall vara så hållbara.
Den har ju gått i 80.000 timmar nu, nästan utan avbrott.

Det sämsta i installationen är nog tilluftintaget (som inte har med värmeväxlaren att göra).
Det sätter sig gärna lite skräp i insektsnätet
Tilluftintag med insektsnät täckt av skräp på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det blir köldgrader och lite fuktig luft fryser nätet lätt delvis igen.
Genom motståndet blir luften tunnare efter nätet, tempen sjunker och det tenderar att frysa i värmeväxlaren.
Så nu är det nog dags att ta ner kåpan och diska rent.

Hur ventilerar du själv ditt halländska passivhus, Johannes?
Skall bli intressant att höra hur det blir med energiförbrukning när ni har bott där ett eller ett par år.
Och att endast räkna "uppvärmning" och bortse från "hushållsel" tycker jag är fusk. All el som går till kyl,frys ugn och spis ger ju också direkta värmetillskott.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Hur gör du på sommaren?
Har du sommarkassett?
Det är ju bara ett fåtal dagar, som det är varmare ute än inne.
Det har hänt att jag stängt ventilationen, och bara kört LLVPn på kylning.
 
Nattetid under högsommaren är väl avsaknaden av bypass-spjäll som störst.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det stämmer bra det. Och skönt att höra att motorerna skall vara så hållbara.
Den har ju gått i 80.000 timmar nu, nästan utan avbrott.

Det sämsta i installationen är nog tilluftintaget (som inte har med värmeväxlaren att göra).
Det sätter sig gärna lite skräp i insektsnätet
[bild]
När det blir köldgrader och lite fuktig luft fryser nätet lätt delvis igen.
Genom motståndet blir luften tunnare efter nätet, tempen sjunker och det tenderar att frysa i värmeväxlaren.
Så nu är det nog dags att ta ner kåpan och diska rent.

Hur ventilerar du själv ditt halländska passivhus, Johannes?
Skall bli intressant att höra hur det blir med energiförbrukning när ni har bott där ett eller ett par år.
Och att endast räkna "uppvärmning" och bortse från "hushållsel" tycker jag är fusk. All el som går till kyl,frys ugn och spis ger ju också direkta värmetillskott.
Mitt hus ligger 8km utanför Halland ;)
Jag har en REC VP. Ventilationsaggregatet är en REC RT Blue 4. Är väl ett bra system men skulle funkat lika bra med något enklare. Kanske tilluftskanal nergrävd några meter under marken för att minska frost i värmeväxlaren
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske tilluftskanal nergrävd några meter under marken för att minska frost i värmeväxlaren
Det där försökte man ju ett tag, det var kanske på 1980-talet.
Men med felaktigt fall så stannade det vatten i rören, det möglade och växte bakterier i fukten, och tilluften blev dålig med höga halter mögelsporer och bakterier.
Nä, det känns bättre att ta tilluften några meter ovanför markytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.