Hej.
Ja, jag har en toa jag ska måla ett paneltak i. Där sitter ett utsug, som ju om jag fattat rätt är kopplad för att hjälpa till att värma tilluften?

Alltså: Är det farligt att måla med lacknaftabaserad färg när jag har ett utsug kopplat till ett FTX-system? Tänker på det lilla värmeelementet och eventuella ångor? Samt att den kanske blåser runt lukten i hela huset.

Bäst att stänga av ventilationen?
 
tommib
Värmeelementet sitter på inkommande sida och är systemet korrekt installerat ska det inte bli "rundgång" dvs avluften ska inte sugas in igen.

Jag skulle dock stängt av ventilationen ändå.
 
tommib skrev:
Värmeelementet sitter på inkommande sida och är systemet korrekt installerat ska det inte bli "rundgång" dvs avluften ska inte sugas in igen.

Jag skulle dock stängt av ventilationen ändå.
Ja, precis. Tror att det är rätt gjort iaf.
Tar nog och gör så att jag stänger av.

Trodde att poängen med FTX-system var att den använde utgående varmluft för att förvärma inluft? Har inte bott i huset så länge, så här inte riktigt fått kläm på allt än.

Tack för svaret!
 
tommib
Ja, det gör den. Men luften blandas inte (ok, några procent läcker över i verkligheten) utan man har antingen en korsströmsväxlare eller en roterande värmeväxlare. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna.


Välkommen till forumet förresten!
 
tommib skrev:
Ja, det gör den. Men luften blandas inte (ok, några procent läcker över i verkligheten) utan man har antingen en korsströmsväxlare eller en roterande värmeväxlare. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna.


Välkommen till forumet förresten!
Ok. Måste sätta mig in i det här med ventilation märker jag. :)

Tack tack. :)
 
jag gjorde ett litet "snabb-lackjobb" i tvättstugan. Men ventilationsaggregatet (med roterande växlare) gjorde att det stank färgångor i hela huset. Så om du skall måla, stäng av aggregatet. Eventuellt kanske du kan öppna fönster i rummet du målar och täppa till frånluften i det målade rummet så kanske du klarar dig bättre.
 
Med ventilationen avstängd kommer TS att tuppa av i det lilla utrymmet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.