hallå! har lite funderingar om ftx ventilation.
har ett hus från 75 med självdrag just nu men jag vill ha bättre ventilation och kollar på ett värmeåtervinnande system.
Hur svårt är det att installera själv vad ska man tänka på, kommer beställa ritning så det blir rätt.
Huvarna man har på taket kan man ha dom kvar tills man byter tak
kommer det påverka ventilation på vinden
kan man ha det i källarplan? har halva källaren inredd andra delen är pannrum tvättstuga wc förråd

huset är 102kvm med källare pellets uppvärmning

mvh patrik
 
Du kan ventilera källaren också. Det viktigaste att tänka på inför FTX-installation är att få huset så tätt det bara är möjligt. Då fungerar FTX som avsett. Huvarna kan du nog behålla så länge dom kan svälja undan ftx-systemets avluft. Uteluften tar du lämligast genom ytterväggen.
 
Själv byggde jag om mitt ventilations system och det gick rätt smidigt att dra om rören men det var en hel del grävande i isoleringen. Jag har krypvind.
 
okay jag har ståhöjd på vinden så det ska inte vara ett problem att hålla på där. gräva i isoleringeringen kan man inte "borra" ner spiroröret i isoleringen och då gör man ett runt hål
 
Woodi skrev:
okay jag har ståhöjd på vinden så det ska inte vara ett problem att hålla på där. gräva i isoleringeringen kan man inte "borra" ner spiroröret i isoleringen och då gör man ett runt hål
Rören måste även dom isoleras annars tappar du för mycket värme i rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.