Hej!

Skulle man kunna koppla ihop en värmepumpsberedare med ftx systemet eller blir det som att försöka återvinna frånluften 2ggr? Vi har ju idag en el vvb som står i tvättstugan, tänker den dagen man behöver byta vvb kanske man kan koppla en värmepumpsberedare direkt till frånluften där? Ett annat alternativ är väl att koppla den på uteluften och sedan köra el patronen när det blir för kallt men då kanske en sån vvb inte hinner betala sig förens det är dags att byta igen?
 
Vad har du för uppvärmningssystem?
 
Direkt el + luft/luft och kakelugn
 
A Andersk123 skrev:
Hej!

Skulle man kunna koppla ihop en värmepumpsberedare med ftx systemet eller blir det som att försöka återvinna frånluften 2ggr? Vi har ju idag en el vvb som står i tvättstugan, tänker den dagen man behöver byta vvb kanske man kan koppla en värmepumpsberedare direkt till frånluften där? Ett annat alternativ är väl att koppla den på uteluften och sedan köra el patronen när det blir för kallt men då kanske en sån vvb inte hinner betala sig förens det är dags att byta igen?
Det finns väldigt lite energi kvar i frånluften när FTX-aggregatet har växlat över värmen i utegående luften till den inkommande luften. Inget som räcker till en värmepumpsberedare. För en familj på fyra personer räknar man varmvatten till ca 4500 kWh/år. Med värmepump kan man spara ca 2750 kWh/år av detta om varmvattnet används i lagom takt för att värmepumpen ska hinna med att göra nytt varmvatten utan att el-patronen också måste kopplas in.
 
J Josth skrev:
Det finns väldigt lite energi kvar i frånluften när FTX-aggregatet har växlat över värmen i utegående luften till den inkommande luften. Inget som räcker till en värmepumpsberedare. För en familj på fyra personer räknar man varmvatten till ca 4500 kWh/år. Med värmepump kan man spara ca 2750 kWh/år av detta om varmvattnet används i lagom takt för att värmepumpen ska hinna med att göra nytt varmvatten utan att el-patronen också måste kopplas in.
Så i mitt fall kanske man skulle gå på uteluften? Förstår liksom inte varför man skulle vilja gå på inomhus luften då kyler man ju bara ner rummet och behöver värma det igen?
 
Ja precis, bäst att använda utomhusluften. Att använda inomhusluften som kyls passar i länder som Spanien och liknande där man gärna vill ha lite svalare inne under största delen av året.
 
J Josth skrev:
Ja precis, bäst att använda utomhusluften. Att använda inomhusluften som kyls passar i länder som Spanien och liknande där man gärna vill ha lite svalare inne under största delen av året.
Ja ok, blir den installationen ”fast” eller kan man växla mellan ute och inne luft så man kan kyla på sommaren?
 
Normalt är det en fast installation men ger man sig tusan på att det ska gå att växla läge så kan man nog få till det med ett par spjäll och korta extra kanalrör. Men det är trixigt då t.ex. kalla kanaler ska vara kondensisolerade.
 
Det kanske är ett vettigt alternativ då? Ser inte direkt någon anledning att konvertera till tex bergvärme heller som det är nu, hittills i år har vi förbrukat 15364kwh och vi är en familj på 6 personer på 120kvm.
 
J Josth skrev:
Det finns väldigt lite energi kvar i frånluften när FTX-aggregatet har växlat över värmen i utegående luften till den inkommande luften. Inget som räcker till en värmepumpsberedare. För en familj på fyra personer räknar man varmvatten till ca 4500 kWh/år. Med värmepump kan man spara ca 2750 kWh/år av detta om varmvattnet används i lagom takt för att värmepumpen ska hinna med att göra nytt varmvatten utan att el-patronen också måste kopplas in.
Jag förstår inte resonemanget. Ett ftx återvinner ca 80%.

Att ta uteluft betyder alltid att ta så kall luften är ute. Att ta avluft betyder att man får utelufttemperatur plus de 20% som är kvar efter ftx återvinningen. Om det är 0 grader ute och 20 grader inne så får du 6 grader i luften in i värmepumpsberedaren. Det måste vara mycket bättre än 0?

Sen tror jag inte återvinningen på ftx når upp till 80% och isf blir avluften ytterligare lite varmare.

Att ta inneluft går ju men det känns onödigt dyrt om man inte har luftvärmepump som enda uppvärmningskälla (och inneluften kommer kylas ordentligt).

Jag har också ett spjäll som även slår på vid ca 25 grader när jag eldar i kamin. Det tar den varma luften till frånluft för återvinning i ftx aggregatet. Så eldar jag lite menar jag att jag får 20 gradig luft plus 25+ gradig luft som återvinns till 80% och sedan används av värmepumpsberedaren. Så teoretisk så blir avlufyen kanske 8-10 grader efter återvinning om det är 0 grader ute. Vad tror ni om det? Jag tror det är perfekt att sätta värmepumpsberedaren att nyttja avluften.

Men kan också sättas på frånluften med skillnaden att frånluften kylts av vp-beredaren innan ftx ska värma uteluften. Om man sätter ftx på avluft måste man tänka på isolering för att undvika kondens. Sen leda ut luften ur huset som avluft. Om man kör frånluft måste man leda tillbaka till ftx aggregatet som frånluft.

Tankar kring ovan?

Kan ni se fördelar/nackdelar med att koppla till frånluft vs avluft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.