Vilken storlek på don ska jag köra? Huset Är ett enplans med källare 86kvm. Ska ventilera båda planen. Fläkten blir en Heru 75S.
Till källaren måste jag köra med 100mm don då rören ej får plats i bjälklaget annars. Men på andra våningen ska jag ha 100 don där också eller ska man gå upp till 125? det är 2st sovrum, ett v-rum, dusch & kök.

Vilket typ av don är bäst/tystast. från respektive tillluft? (takmonterade)
 
Du skall köra med 125rör. vad det gäller dom så skulle jag satsa på något från fresh.
 
Är inte 100 rör+don vanligast?
 
Mich skrev:
Är inte 100 rör+don vanligast?
I gamla "snickarmontage" var det vanligt med bara 100 kanaler överallt, med följd att få problem att få rätt luftflöde i vissa don samt kan ge upphov till problem med ljud (höga hastigheter i kanalerna).
 
Mmm, lät inte roligt för mig. Mitt system är dimensionerat/ritat av proffs för ca 1 år sedan och med högsta krav på låg ljudnivå. Fick 100 don. Som mest 12 l/s (de flesta 8 l/s) i tilluftdon och 13 l/s (de flesta 10 l/s) i frånluftdon. Har 160 rör i början,250m3/h. Har inte monterat allt ännu, håller på.
 
Mich: Med så låga flöde klarar du dig nog med 100 don/rör, du går jhu upp till större närmare aggregatet.
Det jag menade med "snickarmontage" var att man ofta fortsatte med 100 kanaler hela sträckan, aldrig större.
 
Beställde grejor idag nu, blev 125 don för tilluft i sovrummen och v-rum. Till källaren blir det 100 don, köket fick 100 frånluft och duschen 125 frånluft. Blir till att montera i helgen.

Blev 2st 160, 900 långa ljudämpare en på tilluft och en på frånluft. Sen innan varje don sitter det en flexljuddämpare på 1m, borde väl räcka.
 
Max 4m/s är en rekomendation jag sett att man ska köra med. Det ger 31l/s i 100, 49l/s i 125, 84l/s i 160, 126l/s i 200 och 197l/s i 250 rör. 100 känns som väl tilltaget för 12l/s Mich, du behöver inte vara orolig. Det viktigaste är att välja tysta don och sätta tillräckligt med ljuddämpare på rätt ställen.
 
31 l/s är inga problem i en 100-kanal. 31l/s i ett 100-don fungerar inte så bra. Det flödet ger ett tryckfall på över 50 Pa med ventilen maxöppen, och ett egenljud på 27 dB.

Själv har vi 13 l/s i 100-don i toan. Det låter en del, och jag skulle inte rekommendera någon att köra mer luft i ett 100-don.
Har du möjlighet skulle jag rekommendera 125-don till 13 l/s.
 
För tilluft klarar 100mm STH don t ex ca 24l/s med 25dB och 35Pa tryckfall, vid 12-13l/s så är de rätt tysta.
3l/s1 ska man definitivt inte köra men det brukar det väl sälla bli tal om i ett don i en villa.
Rekomenderar att man håller sig under 4m/s i kanalerna också, ville mest visa vilka marginaler man har
för kanalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.