Hej,

Vi planerar nybygge och skall ha ett FTX system (HERU). En tanke som slog mig var att man kanske kunde detektera om en dörr eller ett fönster öppnas med en tryckgivare/tryckvakt i ventilationen? Har sökt lite på nätet men inte hittat något om detta, någon som vet eller har liknande funderingar?

Hälsn Sidan77
 
Funkar inget vidare med tryckgivare i ett hus då ytorna är stora och miljön ändras konstant. Det finns något larm som använder det och på mässor fungerar det kanon under kontrollerade former.
Men i ett hus har du friskluftsventiler mm som om det blåser lätt kan göra att trycket ändras i huset mm
 
Vind kan också påverka mer än vad man tror!
 
Re: frohike

Vi kommer inte ha några friskluftventiler förutom det centrala luftintaget till FTX aggregatet, frånluften sitter också centralt + en extra till köksfläkten. Därför tänkte jag att det kunde funka bra med tryckvakt till ett sådant system. Om du känner till någon leverantör av larm som har denna funktion så vore det kanon om du kunde posta en länk!
 
Nu minns jag inte namnet.. Men det jag minns är att funktionen inte blev så bra som det sas.
 
iden är bra man jag skulle kunna tänka mig att det krävs en ganska så finurlig signalbehandling för att få det att fungera. Dessutom måsta man kunna hantera strömavbrott, fel i FTX-aggregatet osv.
 
Ni kan ha rätt men vore ändå intressant att se vad som händer med trycket i systemet, och kanske även luftflöde på både till- och frånluft när en dörr eller ett fönster öppnas någonstans i huset. Vore också intressant att se vad det blir för variationerna när allt är stängt, t.ex. hur vindtrycket påverkar och hur det påverkar när man öppnar och stänger innerdörrar, spjäll och köksfläkt. Spjäll och köksfläkt behöver man iofs. inte peta på under nattetid.

Fel på aggregat och strömavbrott ser jag inte som en ökad osäkerhet utan snarare en möjlighet. Larmet går ju så fort något händer. Kan vara gult värt om man får ett sms när man är på semester med en larmrapport så att man kan kontakta någon hemma som kollar läget. Strömavbrott är ju inte så kul med kyl och frys etc. Kan ju bli en del ”falsklarm” men blir det bara inte för ofta kan man nog leva med det. Risken för falsklarm finns ju med alla larmsystem. Det viktiga är ju att den verkligen triggar när en dörr/fönster öppnas. Hade varit skönt att slippa magneter och IR sensorer samt att man kan röra sig fritt i hela huset samtidigt som det är larmat.

Jag tror som sagt att det finns betydligt bättre förutsättningar för att få det att funka med ett FTX system med central till- och frånluft jämfört med frånluftsystem med friskluftventiler. Det blir väldigt stor skillnad i känslighet p.g.a. vindtrycket.
 
Ska du ändå bygga nytt så är det ju läga att sätta in givare och logga data, lämpligt då att logga väderdata osv samtidigt...
 
Jovisst, fast om det inte funkar så vill man ju helst veta det innan så att man kan dra sladdar etc. i väggarna om det behövs. Skall man satsa på skalskydd så är ju magneter på fönster och dörrar ett alternativ, vilket kräver en himla massa sladdar.

Tror inte det är så lätt att få detta att funka på egen hand med en vanlig tryckgivare. Det måste förmodligen till filter och någon form av system som kan kalibreras. Jag söker efter en färdig lösning som jag vet fungerar. Har ännu inte funnit någon med tryckgivare, därför jag ställde frågan.

Har däremot fått tips om att det finns infraljudsdetektorer som på sätt och vis liknar idén med tryckgivare som skalskydd. När man öppnar/stänger dörrar och fönster blir det en infraljudstryckvåg som kan detekteras. Kolla in MISTRAAL från Extronic Elektronik: http://www.extronic.se/larm/index.p...tegory_id=17&option=com_virtuemart&Itemid=370
 
Enklast är nog vanliga IR-deckare, de fungerar bra och tillförlitligt om de är korrekt monterade. Täcker bra stor yta gör de också.

Tanken som så är det inget fel på men att basera ett larm på det hela är nog inget vidare iom risken för falsklarm etc.
 
Rätt inställd ventilation skall inte påverkas i någon större grad av öppen/stängd dörr.
Dom flesta tryckgivare jag ser i jobbet fladdrar hela tiden så man stabiliserar insignalen till regulatorer för att få det att fungera rätt, så svårt att detektera att en dörr öppnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.