Hej!

Jag har ett gammalt FTX-aggregat som ska bytas när renoveringen av huset kommit så långt.
Under tiden så pillar, tänker och fnular man ju på alla möjliga lösningar som skulle kunna spara energi (jag fullkomligen älskar att vältra mig i tankar om lågenergihus etc).

Att förvärma uteluften till FTX'en har ju några testat med markrör och det verkar funka bra på vintern. Det jag kom på när jag funderade på en sån där Solarventi-liknande solfångare till garaget är ju att en sån borde funka hyfsat för just uppvärmning av luften till FTX!

Så nu är frågan:

Har någon testat att förvärma luft till FTX via sol? Funkar det med flöden kontra effekt etc?
 
Kul idé! Men kommer inte 80-90% (beroende på värmeväxlarens verkningsgrad) av värmen in din uppvärmda tilluft att "växlas ut" i FTX-aggregatet och blåsas ut igen? Om du skall tillföra värme så bör väl uppvärmningen ske efter värmeväxlaren.
Om någon förvärmer tilluften till FTX-aggregatet med markrör så kanske det är för att förhindra isbildning, och det är ju mest aktuellt under kalla vinternätter då inte solen skiner.
 
Hmmm...

Jag tänkte mig att om det är -10 en solig dag och den luften får passera en luftsolfångare innan den ska in i FTX'en så kommer luften kanske att förvärmas till säg 0-5 grader. Då har man som du säger minskat risken med isbildning och dessutom kanske värmeväxlarens effektivitet räcker till för att värma resten upp till 17-18 grader som luften bör vara innan den pumpas in i kåken. Då spelar det liksom ingen roll att det blir lite svinn i växlaren som jag ser det.

Det skulle kunna innebära en liten energibesparing på ett enkelt sätt eftersom eftervärmningsbatteriet slipper gå igång och förbruka el...

Skulle man dessutom kunna skapa en liten styrning för att välja var luft ska tas skulle man kunna kombinera det hela med markrör och ett vanligt luftintag. Tänkbara driftfall blir då:

Solig vinterdag - via luftsolfångare (LSF)
Kall vinternatt - via markrör (MR)
Vår/försommar/höst - via vanligt luftintag (kanske onödigt) eller LSF eller MR beroende på temp
Sommar - via markrör för att kanske kunna ge kyla (förbikopplad växlare)
Sommar/fel på eländet/vid service - via vanligt luftintag.
 
bmos skrev:
Hej!

Jag har ett gammalt FTX-aggregat som ska bytas när renoveringen av huset kommit så långt.
Under tiden så pillar, tänker och fnular man ju på alla möjliga lösningar som skulle kunna spara energi (jag fullkomligen älskar att vältra mig i tankar om lågenergihus etc).

Att förvärma uteluften till FTX'en har ju några testat med markrör och det verkar funka bra på vintern. Det jag kom på när jag funderade på en sån där Solarventi-liknande solfångare till garaget är ju att en sån borde funka hyfsat för just uppvärmning av luften till FTX!

Så nu är frågan:

Har någon testat att förvärma luft till FTX via sol? Funkar det med flöden kontra effekt etc?
Attans, jag trodde jag var först med den här tanken...
Ligger numera under prenumerationer.
 
Lägger också in bland prenumerationer ;)
Får mitt ventagg i pannrummet med "vatteneftervärmare" varför inte lite värme även innan aggregatet. Smart tanke! Planerar ändå solfångare för tappvarmvatten så då kan man ju få dubbelanvändning.
Mitt pannrum har väggar åt söder & norr. Där av har jag har även funderingar på någon typ av "bypass-system" för till- & frånluft. Under den kalla årstiden tar jag tilluft från söder och sommartid kopplar jag om via någon typ av spjällsystem och tar tilluften från den norra skuggsidan. Förhoppningsvis kan jag få någon/några grader kallare tilluft sommartid och tvärrt om åtminnstone på vårkanten. Eller vad tror ni?
 
Värmningen av tilluften till FTX bör vara efter värmeväxlaren vör att ge någon besparing och då är luften som skall värmas ca 13°C och för att få någon effekt så maste vattentemperaturen från solfångarna då vara ca 30-40° för att ge någon nämnvärd effekt och antalet soltimma där solfångare vintertid ger 30-40°C är för få för att få någon rimlig återbetalningstid på investeringen.

Det är då bättre att värma en acktank med solfångarna på konventionellt vis och ha ett eftervärmningsbatteri till ventilationen och på så sätt använda solen till både uppvärmning och tappvarmvatten, men räkna inte med allt för stor energibesparing 2-4000 kWh per år är vad man normalt kan spara med solvärme på ett enfamiljshus och då är det till största delen tappvarmvatten sommertid som står för besparingen.
Vitsen med solarventi är att det är en enkel konstruktion som framför allt ger ventilation där detta saknas, som uppvärmning ger den inte så stort energitillskott sett över hela året.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Värmningen av tilluften till FTX bör vara efter värmeväxlaren vör att ge någon besparing och då är luften som skall värmas ca 13°C och för att få någon effekt så maste vattentemperaturen från solfångarna då vara ca 30-40° för att ge någon nämnvärd effekt och antalet soltimma där solfångare vintertid ger 30-40°C är för få för att få någon rimlig återbetalningstid på investeringen.

Det är då bättre att värma en acktank med solfångarna på konventionellt vis och ha ett eftervärmningsbatteri till ventilationen och på så sätt använda solen till både uppvärmning och tappvarmvatten, men räkna inte med allt för stor energibesparing 2-4000 kWh per år är vad man normalt kan spara med solvärme på ett enfamiljshus och då är det till största delen tappvarmvatten sommertid som står för besparingen.
Vitsen med solarventi är att det är en enkel konstruktion som framför allt ger ventilation där detta saknas, som uppvärmning ger den inte så stort energitillskott sett över hela året.

/Patrik
Jamen det är ju inte vatten som värms, det är ju luften som förvärms. Och trots att inte det är optimalt prestandamässigt borde det väl vara så att man sparar några kronor en solig vinterdag, samt att det verkar enkelt, billigt och underhållsfritt. När man nu ändå ska ta in luft i kåken kan den ju lika gärna vara varm.
 
Beatrix skrev:
Jamen det är ju inte vatten som värms, det är ju luften som förvärms. Och trots att inte det är optimalt prestandamässigt borde det väl vara så att man sparar några kronor en solig vinterdag, samt att det verkar enkelt, billigt och underhållsfritt. När man nu ändå ska ta in luft i kåken kan den ju lika gärna vara varm.
En bra FTX har ca 80% verkningsgrad och därför blir det väldigt lite energiförluster kvar via ventilationen, ett ersätta dessa med solvärme fungerar därför dåligt eftersom antalet soltimmar är få vintertid beriende på korta dagar och lågt solstånd.

Behovet av energitillskott i ett FTX system är som nästan uteslutande i månaderna December tom februari och då finns nästan ingen solvärme att hämta.
Under hela sommarhalvåret måste uteluften tas i skuggigt norrläge annars reskerar man värmeöverskott och kylproblem.
Mao installationen får inte kosta många kronor och inte kräva något energitillskott för då kommer investeringen alldrig att betala sig och enbart åka behovet av service och underhåll.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Under hela sommarhalvåret måste uteluften tas i skuggigt norrläge annars reskerar man värmeöverskott och kylproblem.
Då kanske inte min tanke med att kunna byta vädersträck på till-/frånluft under året är så knasig :rolleyes: (se inlägg ovan)
 
Mjölnaren skrev:
Då kanske inte min tanke med att kunna byta vädersträck på till-/frånluft under året är så knasig :rolleyes: (se inlägg ovan)
Visst kan väl det vara bra men kanske inte så praktiskt att behöva komma ihåg att skifta inntag beroende på utetemperatur och solstånd variationerna i temperatur och värmebehov kan skifta från dag till dag på vår och höst och att göra en avancerad styrautomatik för den liilla energibesparing det skulla medföra är inte ekonomiskt försvarbart.

Vill man göra något för att förbättra och utjämna uteluftstemperaturen så är markförlagd uteluftskanal ett bättre alternativ och då får man även svalare tilluft sommartid.

/Patrik
 
bmos skrev:
Hmmm...

Solig vinterdag - via luftsolfångare (LSF)
Kall vinternatt - via markrör (MR)
Vår/försommar/höst - via vanligt luftintag (kanske onödigt) eller LSF eller MR beroende på temp
Sommar - via markrör för att kanske kunna ge kyla (förbikopplad växlare)
Sommar/fel på eländet/vid service - via vanligt luftintag.
Har tänkt samma tanke...

För nått år sedan såg jag en typ av solarivent för luftintag till ftx som låg på taket o va på 4-5 m2, Den skulle klara att höja tempen 30° vid ett flöde motsvarande villa på 150 m2 men jag kan inte hitta denna sida längre tyvärr..
Frågade en firma på Nolia ifjol om detta men det va inget dom lagerhöll men o andra sidan inget problem att tillverka om man ville ha en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.