Hej!

Vi behöver lite tips och råd kring hur vi bör tänka gällande ventilation och isolering i vårt hus från 1960. Tidigare ägare har bytt till nya, täta 3-glasfönster och samtidigt stängt till självdraget, vilket har resulterat i dålig ventilation och fuktbildning längst ned på fönstren.

Vi planerar nu att installera ett nytt FTX-system och tilläggsisolera vinden. Vindsisoleringen består idag av förhydningspapp, cirka 10 cm sågspån och 15 cm glasull. Ett företag som var på besök föreslog att vi skulle spruta in 20-25 cm cellulosa ovanpå den befintliga isoleringen. De ansåg att vi inte behöver byta ut den gamla isoleringen eller lägga plast, och att det inte skulle uppstå problem med fukt från bostadsutrymmet när vi installerar den nya ventilationen.

Just nu värms huset av en luft/vatten-värmepump, och vi har en gammal vedpanna för stöduppvärmning. Dock är det oklart hur länge vedpannan kommer hålla, så vi kan inte räkna med den för att värma murstocken eller vinden.

Vi är lite osäkra på hur vi bäst ska gå vidare och skulle verkligen uppskatta alla tips och råd.

Tack på förhand!
 
FTX är bra 👍
Och även om FTX minskar fuktbelastningingen kommer mig veterligen viss mängd fukt att vandra uppåt iaf.
Är därför personligen tveksam till att bara lägga på cellulosa isolering rakt uppe på de två lager av olika material ni har nu
 
Vill man inte ha ett så tätt hus som möjligt när man ska nyttja så mkt det går av ftx?
 
F Fjonken skrev:
Vill man inte ha ett så tätt hus som möjligt när man ska nyttja så mkt det går av ftx?
Jo egentligen.
Frågan är bara hur mycket det gör i förhållande till kostnad.
Jag tätade inte och har dessutom öppenspis då jag stoppade in min FTX.
Minskad fuktbelastning samt extremt mycket bättre luftkvalitet. Energi återvinning på kring 80% av luften som går genom FTXn
visst skulle det bli lite mer energi återvinning om jag ångspärrat till kallvinden, men iom öppnaspisen skulle det öht inte märkas
 
M MrDizzy skrev:
Jo egentligen.
Frågan är bara hur mycket det gör i förhållande till kostnad.
Jag tätade inte och har dessutom öppenspis då jag stoppade in min FTX.
Minskad fuktbelastning samt extremt mycket bättre luftkvalitet. Energi återvinning på kring 80% av luften som går genom FTXn
visst skulle det bli lite mer energi återvinning om jag ångspärrat till kallvinden, men iom öppnaspisen skulle det öht inte märkas
Jo det funkar säkert kanon utan vråltätt, va bara en tanke som slog mig så jag ville fråga om nån visste. Men mer isolering på vinden kan ju knappast skada, cellulosa tänkte du köra?
 
F Fjonken skrev:
Jo det funkar säkert kanon utan vråltätt, va bara en tanke som slog mig så jag ville fråga om nån visste. Men mer isolering på vinden kan ju knappast skada, cellulosa tänkte du köra?
Problemet med för mycket isolering utan att ha koll även på fukten på vinden är att man riskerar mögel. Då det blir kallare på vinden som då höjer fukthalten.
1C kallare =5% högre Relativ Fuktighet
Som jag har förstått det så är blandning av isoleringstyper extra utsatt för mögel inne i isoleringen. Kommer inte ihåg varför just nu.
 
M MrDizzy skrev:
Problemet med för mycket isolering utan att ha koll även på fukten på vinden är att man riskerar mögel. Då det blir kallare på vinden som då höjer fukthalten.
1C kallare =5% högre Relativ Fuktighet
Som jag har förstått det så är blandning av isoleringstyper extra utsatt för mögel inne i isoleringen. Kommer inte ihåg varför just nu.
Låter nu när jag läser helt jävla rimligt :)
 
Vi bör förmodligen riva ut all gammal isolering och ersätta den med ny cellulosa. Jag är dock osäker när det gäller ångspärren. Det är ganska besvärligt att sätta upp plast ovanifrån. Skulle det vara en bra idé att behålla cirka 15-20 cm förhydningspapp under takstolarna och låta den överlappa med ny plast mellan takstolarna?
 
För absolut bästa så är de tyvärr å lägga duk och tejpa om ni ska riva ut allt , sen bygga landgång och platå för ftx , dra rör å sen spruta isolering ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.