Snailman
Blir bergvärme som uppvärmning, så ftx mer som komfort.

Vill ha ett bra aggregat, med roterande värmeväxlare.

Hade tänkt placera det på väggen, men om jag skulle fastna för ett heru så är väl det andra filter i det väggmonterade gentemot det vindsmonterade.
För och nackdelar med dessa filter?

Har kollat lite hos alig och soliduct, soliduct verkar ungefär 2k billigare på aggregatet.

Tänkte be nån av dem rita upp det, är det vettigast?

Nån annan firma som är bättre?

Angående vindsmonterat, så är det nackdelen med vinstrappa när man blir gammal. Annars är det ännu öppet under några takstolar, så vore inte så svårt att få upp själva aggregatet på vinden.
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Blir bergvärme som uppvärmning, så ftx mer som komfort.

Vill ha ett bra aggregat, med roterande värmeväxlare.

Hade tänkt placera det på väggen, men om jag skulle fastna för ett heru så är väl det andra filter i det väggmonterade gentemot det vindsmonterade.
För och nackdelar med dessa filter?

Har kollat lite hos alig och soliduct, soliduct verkar ungefär 2k billigare på aggregatet.

Tänkte be nån av dem rita upp det, är det vettigast?

Nån annan firma som är bättre?

Angående vindsmonterat, så är det nackdelen med vinstrappa när man blir gammal. Annars är det ännu öppet under några takstolar, så vore inte så svårt att få upp själva aggregatet på vinden.
Om jag skulle installera ny bergvärme och ftx så skulle jag utan att blinka gå på Viessmann på både värmepump och ftx. På värmepumpar är de lite av audi/bmw klassen. Då får du ett enhetligt system som sköts med samma styr. Du kan sköta vent värme varmvatten kyla rubbet med deras styr.
Kan nog bli lite förmånligare pris också på en så "stor" installation.
 
K
Om man inte skäms, så kan man pröva att pruta hos konkurenter. Det funkade för mig :)
Alig fungerade skitbra för mig, dom projekterade/ritade och levererade. När det visade sig att dom offererat för lite material kontra deras egna ritningar som legat till grund för offerten så var det aldrig något snack, dom saknade delarna som jag inte betalat för, som inte ingick i offerten kom ett par dagar senare utan extra kostnad.
 
Nibe har FTX också som tillbehör, men då kan man inte få extravärme till luften som Viessmann har som tillval.

Nilan har en BVP med inbyggd FTX och även inbyggd värme/kyla på luften, men inte så många ÅF i Sverige
 
Snailman
Johannes Carlsson skrev:
Nibe har FTX också som tillbehör, men då kan man inte få extravärme till luften som Viessmann har som tillval.
jag hittar denna
NIBE ERS 10-500, men då man ska koppla till en kondensvattenslang, så är det nog inte en roterande värmeväxlare i den.
 
Nej det är en motströms som majoriteten, varför vill du ha roterande? Roterande har ju generellt sett lägre verkningsgrad
 
Snailman
Johannes Carlsson skrev:
Nej det är en motströms som majoriteten, varför vill du ha roterande? Roterande har ju generellt sett lägre verkningsgrad
Har en korsströms? idag, och tycker det blir för torr luft, ska ju bli lite fuktigare med en roterande. Samt att man slipper kondensslang.

Och åtminstone på heru, så blir det på sommaren nattkyla helt automatiskt. (på min nuvarande ftx med värmeväxlare så måste man öppna en sommarlucka och lägga en pappbit över en del av värmeväxlaren)
 
Redigerat:
Hej,
Sitter i samma sits med enplansvilla på ca 185kvm och bergvärme, funderar på FTX vägghängt. Vad blev det för FTX lösning för dej #snailman?
 
Snailman
Har nyligen fått vent ritningarna på ett heru 130, men blev lite tveksam när nåm här skrev att motorerna numera pajar inom garantitiden (och lär väl fortsätta att göra) sen de bytt leverantör. Men det blir nog ett sånt ändå.

Heru vägghänga har annat filter som är dyrare så tänkte ta ett vindsmonterat.
 
Ok! Det var intressant! Tänkte du köra ett "vindsaggregat" fast monterat på vägg då eller?
 
Snailman
Nej, det blir på vinden ovanför tvättrummet,där ett väggmonterat hade hamnat ( man bör undvika ovanför sovrum). Har en vindstrappa upp dit.
 
Jo. Idag rasade min frånluftsfläkt på mitt egna heru 100s ec. Det hade väl nåt sin livslängds slut nu efter 3mån i drift.
Måttligt trött på den skiten nu.
 
Redigerat:
Snailman
Ajaj... vågar man köra på en Heru nu, det verkar vara fler som har problem! Vad är bästa alternativet tycker ni?
 
Jag har en motströmsvärmeväxlare sedan huset byggdes sommaren 2010.
Då hette den Fresh Renovent M300.
Tror dock att Svenska Fresh har slutat att sälja den, och har för mig att den ursprungligen är en holländsk konstruktion.
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php

Har för mig att jag ganska nyligen sett samma konstruktion på någon utländsk sajt.
Minns nu inte var, men det går ju att leta upp :)

Nåväl, en suverän konstruktion.
Sitter på väggen i tvättstugan, lågt ljud.
En motströmsvärmeväxlare, två EC-fläktar, två filter, fyra luftanslutningar, det är allt.
Och den har snurrat och gått klockrent nu i snart sju år.

Och luften i huset är härlig (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.