Hej pÄ er! Jag hÄller pÄ att bygga ett fritidshus i Dalarna och har börjar kika pÄ FTX-systemet. Av det jag har lÀst hÀr sÄ verkade Alig som ett bra alternativ. Jag har fÄtt en offert som Àr ospecificerad pÄ typ 55 000kr. NÀr jag börjar rÀkna lite sjÀlv sÄ tycker jag det verkar dyrt?

Jag har bifogat offert frÄn Alig samt en egen för att jÀmföra priser, min Àr inte helt slutförd men det ser ut att skilja runt 15000kr tycker Àr lite för mycket för att inte bestÀlla alla delar sjÀlv, eller Àr det nÄgot jag missar?

HÀr Àr lÀnk till min sammanstÀllning: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eBqyaKFvMroxX-A4uL6trBrgg6CM6dYGXVzHU1FoTac/edit?usp=sharing
 
  • Svensk text, offert för vĂ€rmesystem med aggregat, material, don, ljuddĂ€mpare, huvar och totalpris inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skĂ€rmdump av ett kalkylblad med en lista över byggprodukter, antal, priser och lĂ€nkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det dĂ€r ser ganska rimligt ut faktisktđŸ€” offerten alltsĂ„.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Jag bytte ut mitt FTX sjĂ€lv och landade nĂ„nstans pĂ„ ca 35K dĂ„ jag gjorde allt jobb sjĂ€lv. Ventilationskanalerna fanns redan. Köp mitt gamla system för 5000kr och gör jobbet sjĂ€lv sĂ„ blir det riktigt billigt 😂
 
  • Gilla
capture
  • Laddar…
Tycker ocksĂ„ offerten verkar ganska rimlig. Är ju rĂ€tt mycket som saknas i din kalkyl. Inga delar/nipplar/muffar/fĂ€stmatr eller ljuddĂ€mparslangar till aggregatet Ă€r ju med.
Sen fÄr du ju med en ritning och luftflödesberÀkning frÄn alig vilket Àr ett krav för ovk besiktningen.

Hur mÄnga kvm Àr huset pÄ?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
MaterialpÄslag verkar vara standard. Köper du samma material sjÀlv kommer de bara öka kostnaden för arbetet med 15000 kr eller inte ta jobbet alls.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
Det Àr vÀl bara material? Gör du jobbet sjÀlv?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
O olotor skrev:
Det Àr vÀl bara material? Gör du jobbet sjÀlv?
Exakt. Det hÀr Àr bara material. Jobbet kommer jag göra sjÀlv
 
Nu har ni fö tillgÄng till kalkylarket
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Tycker ocksĂ„ offerten verkar ganska rimlig. Är ju rĂ€tt mycket som saknas i din kalkyl. Inga delar/nipplar/muffar/fĂ€stmatr eller ljuddĂ€mparslangar till aggregatet Ă€r ju med.
Sen fÄr du ju med en ritning och luftflödesberÀkning frÄn alig vilket Àr ett krav för ovk besiktningen.

Hur mÄnga kvm Àr huset pÄ?
Iceman255 Iceman255 skrev:
Tycker ocksĂ„ offerten verkar ganska rimlig. Är ju rĂ€tt mycket som saknas i din kalkyl. Inga delar/nipplar/muffar/fĂ€stmatr eller ljuddĂ€mparslangar till aggregatet Ă€r ju med.
Sen fÄr du ju med en ritning och luftflödesberÀkning frÄn alig vilket Àr ett krav för ovk besiktningen.

Hur mÄnga kvm Àr huset pÄ?
Visst, det saknas lite men inget som jag tycker borde kosta sÄ pass mkt.

Det hÀr Àr ju en offert pÄ enbart material, ritning och luftflödesberÀkningar har jag redan köpt av dom.

Typ 140kvm blir det pÄ tvÄ plan
 
DÄ förstÄr jag inte ens frÄgan.
Köp dÀr det Àr billigast.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
O oswim skrev:
Visst, det saknas lite men inget som jag tycker borde kosta sÄ pass mkt.

Det hÀr Àr ju en offert pÄ enbart material, ritning och luftflödesberÀkningar har jag redan köpt av dom.

Typ 140kvm blir det pÄ tvÄ plan
NÄn krona tar dom sÀkert för att mÀngda ihop allt och ta ansvar för att allt finns pÄ plats i tid men tycker ÀndÄ det verkar rimligt.
Det gÄr alltid Ät mer detaljer Àn man rÀknar med och gÄr nÀstan aldrig att bygga helt enligt ritning.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
FÀstmaterial det kan absulut dra ivÀg mer Àn man tror. Ritningarna mÄste du ha. Du kan göra det sjÀlv. Men om man inte Àr vÀldigt duktig pÄ ventilation och flöden sÄ Àr det vÀrt vartenda öre. Dessutom Àr inte sÄ lÀtt att göra bra ventilations ritningar.
Jag funderar pÄ om jag inte anvÀnde mig alig.Jag Àr nöjd med deras jobb. Fick Àven 20% allt som man behöver komplettera med. Nu jÀmförde jag förvisso inte hur de lÄg till prismÀssigt generellt.
Det Àr bekvÀmt och anvÀnda en och samma leverantör. Accepterar du offerten behöver du inte sitta och knappa in allt sjÀlv. Det Àr ganska skönt att slippa
Men du gör som du vill. TÀnk pÄ att du behöver ritningarna. Jag hade glÀdje av ritningarna nÀr jag fixade mitt. Jag vet att jag mailade till hon som tagit fram allt. Dels för att veta om min Àndring fungerarade samt för att hon skulle uppdatera allting sÄ man fick korrekta ritningar À. Just det borde inte vara nÄgon större fara. i ett nybygge
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
FÀstmaterial det kan absulut dra ivÀg mer Àn man tror. Ritningarna mÄste du ha. Du kan göra det sjÀlv. Men om man inte Àr vÀldigt duktig pÄ ventilation och flöden sÄ Àr det vÀrt vartenda öre. Dessutom Àr inte sÄ lÀtt att göra bra ventilations ritningar.
Jag funderar pÄ om jag inte anvÀnde mig alig.Jag Àr nöjd med deras jobb. Fick Àven 20% allt som man behöver komplettera med. Nu jÀmförde jag förvisso inte hur de lÄg till prismÀssigt generellt.
Det Àr bekvÀmt och anvÀnda en och samma leverantör. Accepterar du offerten behöver du inte sitta och knappa in allt sjÀlv. Det Àr ganska skönt att slippa
Men du gör som du vill. TÀnk pÄ att du behöver ritningarna. Jag hade glÀdje av ritningarna nÀr jag fixade mitt. Jag vet att jag mailade till hon som tagit fram allt. Dels för att veta om min Àndring fungerarade samt för att hon skulle uppdatera allting sÄ man fick korrekta ritningar À. Just det borde inte vara nÄgon större fara. i ett nybygge
Tack! Jag har redan köpt ritning frÄn dom, skulle aldrig ge mig pÄ nÄgra berÀkningar eller ritningar.

Tror jag fÀrdigstÀller min egen offert och se vad det landar pÄ. Visst Àr 10k ingen summa i det stora Men jag försöker komma undan sÄ billigt det gÄr och dÄ mÄste jag göra allt jag kan.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Ritade och berÀknade sjÀlv ftx vid bygglov för omfattande om och tillbyggnad, finns underlag och tips pÄ nÀtet.
Var inte speciellt svÄrt. Undvika höga flödeshastigheter, lÄnga raka rör, ljuddÀmpare vid varje don och in/ut frÄn aggregat.
Mitt Àr vÀldigt tyst, höra aldrig. Supernöjd!
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.