Skall sätta in FTX i min 60-tals villa på två plan. Och jag kollade ut Systemair VSR 300 som skall räcka till hus upp till 240m2. Mitt hus är i två plan där båda ligger runt 85m2. Det större aggregatet (VSR500) är för upp till 400m2 .

Jag har nu fått ett bra pris på på det större och frågan är om det är onödigt att sätta in ett större om det lilla skall klara min yta. Vad är fördelarna och nackdelarna. För vad jag förstår så blir ett större system tystare och kan gå mindre ansträngt. Men borde inte större fläktar låta mer?

http://www.systemair.com/Documents/Downloads/Leaflets and Catalogues/English/SAVE VSR 300_500_EN.pdf
 
Fördelar med större aggregat:

Lägre varvtal på fläktar ger lägre ljudnivå.
större filterbank = större chans att filter kan sitta längre.
Större fläktar på lägre hastighet = längre livslängd på lager och motor.
Större aggregat = större möjlighet för högre luftflöden vid forcering vid mycket människor i huset.

Nackdelar med större aggregat:

större filterbank = dyrare filter
Dyrare aggregat.

Jag hade satsat på det lite större aggregatet.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Vi har nyss installerat ett FTX-agg, Östbergs Heru, vi klev upp ett steg i storlek och pris just pga det Ropia skriver. Om ni bygger ut/till i framtiden räcker det även till detta utan problem :)
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Det blev det större. Har även sagt att jag vill ha flexdämpare på varje rum för att minska risken för att ljudet läcker mellan rummen via spirorören.
 
Kör ordentligt med isolering och dämpare på allt ,inte dyrt alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.