Hej

Vi har idag ett ftx system ifrån bacho i vårat Boro hus från 86 samt en vanlig varmvattenberedare. Systemet fungerar bra och har fått en översyn men jag misstänker att det inom något år behöver bytas ut uppdateras och är därför nyfiken om det finns någon som gjort några smarta lösningar. Det jag söker är ett system som går att koppla till nuvarande system ( vet inte om det är lönt behålla nuvarande fläktar etc börjar ju bulra en del) för att sprida värmen samt producera varmvatten. Tacksamm för alla tips
 
har du luftburen värme eller radiaorer?
vad värmer huset idag?
 
Bacho systemet är ett luftburet system ja med ett el batteri för att värma luften
 
JAg har en kompis med liknande system, han har endast kompliterat med en Luft/Luft värmepump.

Men jag har sett att det fins stora vatten batterier att köpa, så man kan ersätta el batteriet med en vatten värmeväxlare modell stor. om man kopplar in en volym förstorare också så tror jag att ett sånt system kan funka bra (kräver dock lite mer utrymme än nuvarande anläggning)
 
Snailman
jag har ett sådant hus från -90 har installerat en luft/luftvärmepump som komplement (panasonic he12), årsförbrukningen gick ner ca 5000 kWh/år

Jag gjorde av med ungefär 15 000 kWh/år innan (eldar aldrig i kaminen)
 
Vi var på husvisning i veckan av ett Borohus med Bachovämen och de hade satt in en Panasonic luft/luft-värmepump och fått ner förbrukningen med 4000kWh per år.
(De förbrukade totalt 17000kWh per år, men har även en kamin).
 
Har ni gjort några speciella arangemang eller bara installerat luft/luft pumpen rakt av? Såg en variant av solarventi som ger både vamvatten via solfångare och även varmluft. se länken http://www.hylt.se/shop/
 
Snailman
jag monterade bara som den var, tänkte även lite på var jag ville den skulle kyla ( inte alltför långt från sovrummen) samt att den bullrar lite grann, så min hamnade ovanför trappen. har sutteränghus.
 
Mäjligen kan en lösning från mecvent vara något eller viessmans Vitotres 343 kanske kan vara två intressanta val någon som har efarenhet av dessa?
 
Det går att docka en Comfortzone till ett luftsvärmesystem via en tilluftsvärmare. Det finns flera inlägg om detta på http://www.varmepumpsforum.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.