B
Hej!
Ni som har byggt lösvirkeshus i egen regi, hur gjorde ni med ventilationen? Jag tänkte mntera allt själv men står och väger lite mellan att ta in offerter på komplett system inklusive ritningar kontra köpa ett ftx-aggregat av lokal återförsäljare och sen köpa in rör mm från tex Litauen. Nackdelen är ju att man inte får någon ritning med det.
Hur hade ni gjort/hur har ni gjort?
 
Köpte ritning och material i Sverige och byggde ihop själv , tror inte det går att spara så mycket och sen problem med garanti om det strular eller saknas delar.
 
B BosseHåkansson skrev:
Hej!
Ni som har byggt lösvirkeshus i egen regi, hur gjorde ni med ventilationen? Jag tänkte mntera allt själv men står och väger lite mellan att ta in offerter på komplett system inklusive ritningar kontra köpa ett ftx-aggregat av lokal återförsäljare och sen köpa in rör mm från tex Litauen. Nackdelen är ju att man inte får någon ritning med det.
Hur hade ni gjort/hur har ni gjort?
Det är väl inte så mycket att spara med lågbudgetspiro om det inte är våldsamma mängder.
 
Velade fram och tillbaka angående FTX.
Lutade mot att ha FTX ändå men det som föll avgörandet var att min energiberäknkng inte gick ihop sig.
Hamnade strax över max tillåtet.
När jag lade till FTX så hamnade jag under kraven i kW/m²/år.
Köpte aggregat och rör själv och installerade allt själv.
Valde att ha aggregatet på kallvinden liggande på 4st väldigt mjuka gummifötter, satte ljuddämpare in och ut ur aggregatet och till alla don in som ut.
Väldigt tyst blev det!
Ritade och räknade själv. Fans riktlinjer och rekommendationer på nätet om flödeshastighter i rör, undvika långa rör och helst böja av emellanåt. 160-120-100mm osv. Krav fanns hos Boverket har jag för mig.
OVK besiktning godkänd.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Velade fram och tillbaka angående FTX.
Lutade mot att ha FTX ändå men det som föll avgörandet var att min energiberäknkng inte gick ihop sig.
Hamnade strax över max tillåtet.
När jag lade till FTX så hamnade jag under kraven i kW/m²/år.
Köpte aggregat och rör själv och installerade allt själv.
Valde att ha aggregatet på kallvinden liggande på 4st väldigt mjuka gummifötter, satte ljuddämpare in och ut ur aggregatet och till alla don in som ut.
Väldigt tyst blev det!
Ritade och räknade själv. Fans riktlinjer och rekommendationer på nätet om flödeshastighter i rör, undvika långa rör och helst böja av emellanåt. 160-120-100mm osv. Krav fanns hos Boverket har jag för mig.
OVK besiktning godkänd.
Låter ju smidigt!
Har du tips på vart man kan få tag på information om hur man ska dimensionera ventilationsrören?
 
B BosseHåkansson skrev:
Låter ju smidigt!
Har du tips på vart man kan få tag på information om hur man ska dimensionera ventilationsrören?
Försök hålla hastigheten i rören runt 5 m/s i huvudkanalen och 3,5 m/s i grenkanaler och Anslutningskanaler runt 2 m/s. Nu är det oftast bara gren och anslutning i småsystem. hög hastighet ger högre tryckfall och högre sfp dvs sämre driftekonomi. Nu är sällan själva fläkten energiboven.
 
  • Gilla
BosseHåkansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.