Jag har en Minimaster (Spiskåpa) och Minivent med värmeåtervinningsaggregat (ACF).
Luftvärmeaggregat (ACJ). Vad som är Stratos vs Bahco vet jag inte, papper med ACJ säger Stratos och ACF papper säger Bahco.

Systemet Fungerar som bilderna visar:
System.jpg
ACJ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ACF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några hypoteser:
När det är väldigt varmt ute och innetempen inte skiljer särskilt mycket, borde vi kunna stänga av ACF och ACJ, samt öppna fönster och dörrar för att få ett ”drag” genom kåken.

För att få friskluft utan värmeåtervinning, så borde spjället till ACF kunna öppnas (så man gör när man lagar mat). Ev kan man även vrida från normalläge till + eller ++. Har läst att vissa sätter in en ”sommarkassett” vilket egentligen inte är mycket mer för världen än att den i princip släpper igenom allt men att filterfunktionen är kvar.

Eftersom ACJ har retur/cirkulerande luftintag borde denna kunna stängas av, eller är det så att den ändå bör vara på för att forcera luften extra och att det då egentligen skulle vara bättre att täppa till returhålet?

Kommentera hemskt gärna, är jag ute o cycklar eller kan jag använda dessa sätt för att öka cirkulationen av "uteluft"?

Mvh Christian
 
Jag har Fläkts luftvärme som är ersatt med radiatorer nu men har ventilationen kvar. Och stänger jag av motsvarande ACJ så kommer inte luften igenom ACJn nog mycket utan att fläkten forcerar den som du beskriver. Stängde av fläkten och upplevde att luften i sovrummet var dålig och då rensade jag ACJn så tilluften bara åker igenom den och täppte igen hålet för återcirkulation. Luften är mycket bättre nu. Så det enda som kan hända om du slår av ACJn är att luften ev. blir sämre i huset, vilket det ser ut att göra även på ditt aggregat, som du ser på ACJ bilden så ska luften tryckas från minimastern genom fläktkåpan i ACJn.

Att stänga av ACF rekommenderar jag inte, den ska fortfarande ta bort fukten från badrummet när du duschar t.ex.

Om öppning av fönster så brukar jag hålla mig från det utom dom varmaste dagarna så har jag öppet sovrumsfönstret under natten.

Jag rekommenderar dig att sätta dit sommarluckan och köra fläkthastigheten på ACJn på det lägsta och ev. strypa ventilen i hallen lite för att inte köra igenom lika mycket varm luft som på vintern.
 
Vad är sommarluckan?

Egentligen så borde jag väl kunna strypa returluften ACJ:n (= mer färskluft) och Öppna spjället på ACF:en (= ingen återvunnen luft från fläkten ovan spisen). Kommer fortfarande inte bort från återvinning av utsugsluft från ex. badrum.
 
Jag har ACF och ACJ.
Sommarluckan är en plåtbit som sitter till vänster i mitten. Den är enkel att ta bort. På plåtbiten sitter det en lapp som säger att jag även behöver täcka för växlarens vänstra övre del. Jag tog en kartongbit och silvertejp.

Har hört av proffsen att man inte ska stänga av varken ACF eller ACJ. De ska vara igång hela tiden. Jag brukar ändå stänga av dem när vi äter i köket eftersom de låter så j-vligt.

Under sommaren nu har vi tagit bort sommarluckan som beskrivet ovan plus att jag sätter ACF till - (minus) för att bara ha stödventilation under dagarna. Jag mäter inkommande uteluften och vissa dagar är den på 32 grader. Det vill man inte skjuta runt i rummen.
ACJ får gå som den gör men på kvällen när det är svalare brukar jag öppna ytterdörren och få in sval kvällsluft till cirkulationsinsuget. Forcerar ACJ på 2 och ACF på + för att skjuta runt sval luft i huset.

Utöver det så har vi vita mörkläggningsgardiner från IKEA (vita mot solinstrålningen) plus en golvfläkt.
Åsså insektsnät för korsdrag.
 
Sommarlucka är på Fläkt RDAA samma som att öppna spjället på ACF antar jag.

Att strypa återluften i hallen kommer kännas på elräkningen i vinter om du inte bara ha tänkt ha det under sommaren.

Sen snurrar fläkten i ACJn och drar luft från hallen, stänger man där så drar den luft någon annanstans ifrån = Våld drar luft från ACFn. Om det påverkar ACF på något sätt kan jag inte svara på.

Men börja med att pröva att stänga av fläkten i ACJn och bara köra med ACF och ha uppe så du inte återvinner luften i ACFn och se om du upplever att luften är svalare och att du har bra luft i huset ändå.
 
Tar man inte bort sommarluckan?

Var några år sedan jag hade bacho.
Men kommer jag ihåg rätt så hindrar luckan att luft tas utifrån. Så när utetemperaturen är över en viss temperatur (+10?) tar man bort luckan. För att få det svalare inne.
 
På Bacho ACF tar man bort sommarluckan (som är en metallplatta) samt täcker över ena sidan på växlaren.
Sommarluckan sitter i mitt fall på vänster sida där jag har frånluft och avluft så jag antog att syftet med sommarluckan var att hindra frånluften från att gå in i växlaren och istället sugas ut direkt som utluft.

Men jag ska forska lite mer.

Så här står det om Combiwin (replacement för ACJ)...
"Genom att utnyttja ca 2/3 redan varm returluft från bostaden
behövs endast en liten del energi för att värma byggnaden i sin
helhet. Värmeåtervinningsaggregatet blandar sedan in frisk,
förvärmd uteluft (ca 1/3) i den cirkulerande luftströmmen och
därmed är ventilationsbehovet säkerställt.
"
Större delen tas alltså från återluften. Det är därför ACF/ACJ funkar så bra med en LLVP som blåser rakt mot cirkulationsinsuget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.