Vi har ett 1½-planshus på 105m2, plus källare, som är byggt 1929. Vi är två vuxna personer som bor i huset.
Uppvärmning: Elpanna som snart ska bytas mot bergvärmepump. Kamin för vedeldning i vardagsrum.

Efter en radonmätning som visade på 270Bq/m3 på BV och 280Bq/m3 på ÖV så gjordes en radonåtgärdsplan. Denna sade att vi skulle täta vid inkommande vatten (i källaren) samt ventilera bättre.

Nu har vi fått ett FTX-aggregat med tillhörande rördragning installerat och i väntan på injustering så ställde jag själv in aggregatet på 34l/s både på till- & frånluft.
Allt i huset var väldigt tyst vid detta flöde och vi kände en påtaglig förbättring av luftkvaliteten inomhus. =)

Nu har injustering av fackman gjorts och här kommer lite siffror på hur det ställdes in. När jag nu står nära ett frånluftsdon så låter det ungefär som om man skulle stå på en offentlig toalett.

Aggregat Normal:
Tilluft -53
Frånl - 64

Aggregat Max:
Tilluft -70
Frånl - 85

Aggregat Min:
Tilluft -50
Frånl - 60

711opu.jpg

Sovrummet som får minst tilluft används som klädkammare.

Att det står "Normaldrift 64/64" gissar jag betyder att det är det verkliga värdet, till skillnad från "64/53" som det står på aggregatet.... stämmer det?

Ska man verkligen behöva ventilera så här kraftigt?
Om det är för radonet skull... borde man inte kunna se till att det suger ännu mera i källaren procentuellt sett istället?

Ska frånluftsflödet vara detsamma i badrum, toalett och kök?
 
Hur menar du att "64/53" står på aggregatet?

Om tabellen ovan är ett protokoll för injusteringen och det är uppmätta värden så verkar det som systemet är injusterat för att inte generera något undertryck. Förutsätter att du har markradon och då kan det i vissa fall finnas en tanke bakom det även om riskerna är att varm fuktig luft letar sig ut i konstruktionen och kondenserar med fuktskador som konsekvens.

När det gäller luftflödena som sådana ligger dessa över den normenliga luftomsättningen 0,35 l/s m2 dvs ca 0,5 oms men i samband med en radonsanering kan man givetvis göra ett avsteg från detta. Är syftet med installationen att komma under 200Bq/m3 skulle jag säga att det är för högt, siktar ni att komma under 100Bq/m3 mer rimligt.

Det jag skulle rekomendera och som man normalt gör vid en radonsanering med FTX är att köra på en normalinställning på aggregatet under 2 månaders tid samtidigt som du gör en långtidsmätning. Har du goda marginaler mot det önskade värdet vet du då att du kan justera ner ventilationen, dock är det alltid trevligt att veta att man hamnar på rätt sida av 200Bq/m3. Firmor som lämnar garanti att komma under 200Bq/m3 har ofta det som en normal procedur.

När det gäller fördelningen frånluft ser det ut som du kommer suga mer från källaren än från övervåningen om man ser den sammanslagna luftströmmen. Verkar som du kommer ha en viss överluft från BV till KV vilket är helt korrekt om du har markradon. När det gäller luftflödet från badrum, toalett och kök så kan de vara samma men även olika. Beror helt på önskemål från dig som kund och diverse normer. Toalett har ofta ett flöde på 10 l/s, badrum 15 l/s och kök ungefär som badrum. I ditt fall verkar det vara injusterat så att flödet ska vara lika men det går att ändra vid ett senare tillfälle om du tex märker att det är kvar fuktig luft i badrummet lite väl länge
 
Det är markradon.

Tabellen är protokollet från injusteringen och dom värden jag skrev ovanför (Aggregat: Norm, Max, Min) är värden som jag själv avläst i aggregatets meny efter injusteringen.

Jag ser att injusteringsmannen borrat två små hål, ett i tillufts- & ett i frånluftsröret, nära aggregatet.
Kan det vara så att han uppmätt ett annat värde med sina instrument än vad man kan avläsa på FTX-aggregatet? Det skulle ju förklara varför mina avläsningar inte överensstämmer med protokollet.
 
Redigerat:
"Normaldrift 64/64" är vad som är inställt i aggregatets styr att den skall hålla.
Sedan är uppmätt flöde vid Normaldrift 60/60.
Det du avläser är ärvärdet just nu kan avvika en del men borde bli ligga runt 64/64 i vanliga fall.
 
De två borrade hålen är hål för att stoppa in en sond som mäter luftflöde, ofta sitter proppar i hålen efteråt som ser ut som öronproppar. Det du får tänka på är att de värden som menyn ger dig ofta är teoretiska värden på aggregat för villor och de baserar sig på ett antagande att ett visst varvtal på fläktarna ger ett visst luftflöde. Dock är det baserat på ett antaget tryckfall som kan vara olika i ditt system jämfört med vad det antagna tryckfallet är som är inprogrammerat. Ofta mäter man upp efter aggregatet med en grundinställning på donen så att man får önskad fördelning av till och frånluft och sedan justerar man flödet mellan olika rum med finjustering av respektive don.

Om det står "64/53" i aggregatet och de uppmätta värdena är 60/60 uppfattar jag det som att du har ett lägre tryckfall det kanalsystemet som representerar den senare siffran då denna fläkt kan gå med ett lägre varvtal (givet att mitt antagande att ditt aggregat antar ett visst tryckfall i sin beräkning av luftflöde). Detta kan vara pga enklare kanaldragning, grövre kanaler, andra don och ett par ytterligare variabler.

Jag tror att lämpliga frågor för dig att ställa till installatören är:
1) Vad är tanken med att inte justera in systemet med ett undertryck som man normalt gör (en gissning från min sida ev att det finns en oro att dra in mer markradon)
2) Vad är tanken med det relativt höga flödet
3) Likaså om en radonmätning ingår i din installation eller ska du ta initiativ till denna själv?

Rekomenderar starkt att du tar och sätter igång en radonmätning nu när det är säsong om den inte ingår, först då kan du dra helt klara slutsatser om vilket luftflöde du bör ligga på.
 
Tack för bra svar såhär långt! =)

"Puckar" för långtidsmätning är redan införskaffade. Jag väntade bara på injustering av ventilationen innan jag tyckte att det var dags att placera ut dom... men nu vill jag vänta tills jag pratat med ventilationsfirman om eventuell omjustering innan jag placerar ut dom.
 
Kan bara meddela att det var meningen att aggregatet skulle stå på 64/64.
Injusteringsmannen trodde att han kanske hade fipplat till balansen när han gick igenom menyerna efter han gjort injusteringen så det var därför det stod på 64/53.

Att han ställt in till-/fånluft på 60l/s (uppmätt värde) berodde på att han valt att basera sin luftutbytesberäkning på husets boyta + källaryta.
Jag har valt att ställa ner flödet till 46/44... lite mera frånluftsflöde än till för att kompensera för eventuell kraftigare nedsmutsning av frånluftsfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.