Undrar om någon har lite bilder på hur ni installerade ert ventilationsaggregat?
Har precis beställt vent.ritning genom Soliduct, hoppas att de kan sin sak och kommer med bra idéer. Något särskilt man ska tänka på?
 
Tänk på att installera ljuddämpare och stora filterhållare. Stora filterhållare för att slippa rengöra så ofta.
Var även beredd på att allt tar mer plats än du räknar från början.
 
Vi har valt en FTX från HERU (75S) efter att tittat på olika leverantörer: Termavent, Fresh, Ventfunktion, Ventilationsbutiken, USV mfl.

Satsa på en etablerad leverantör, de stora märkena från Finland borde vara ok (typ ILTO och Enervent). Vi valde HERU för att den verkade mest modern (bla trådlös fjärrkontroll) och hade en historik i Sverige.
Gällande ritning så kan jag maila den till dig om du vill, vi har satsat på cylindriska dämpare på till och frånluften + flexibla dämpare på samtliga tilluftsdon (både hängslen och livrem). Själva huvudenheten placeras på vind men fick inte plats i stödbensutrymmet så vi fick göra en liten utbyggnad. Det gör det ju enklare att komma åt för service mm.

Ta inluften från en norrgavel om möjligt, och om FTXen stöder bypass på sommaren kan du då ta in kall nattluft och få det lite behagligare.

Vi satsade också på en dubbelhuv där köksfläkten och frånluften går upp i samma huv. Tänkte det blir mindre takgenomföringar då.
 
Hej Konga,
Jag sitter i samma båt just nu där jag ska försöka få fram hur jag ska installera FTX med lämpliga ljuddämpare. Kan du vara snäll och skicka ritningen till mig med?

Tack!

/ Jocke
 
Kuec skrev:
Ur energisynpunkt gissar jag att det är bättre att ta inluften från söder

Eller vilka är för- resp. nackdelar med olika väderstreck vad gäller inluft?

Här är en kille som värderar varm inluft
[länk]
Vintertid är temperatur skillnaden mellan nord och sydfasad minimal så det blir ingen större vinst med att ta luften från söder.
Sommarid är det dock en stor nackdel eftersom dat kan bli 40-50°C i raktsöderläge om luften står stilla och då lär det bli väldigt varmt inne.

/Patrik
 
Har äntligen fått min vent.ritning(utkast). Tycker de har snålat med ljuddämpare då de bara ritat in tre stycken. En på resp. frånlufts- tillufts- och uteluftssidan. Räcker detta eller ska man ha dämpare vid varje tilluftsdon för att vara på den säkra sidan? Flexibla borde underlätta vid montage.
 
Tror inte att man kan säga det generellt. Förutom att ljudet beror på hur stor luftmängd som ska ventileras har olika till-/frånluftsdonen väldigt olika ljudnivåer. Jag har fått en ventilationsritning för FTX installation i mitt enplanshus på 134m². Killen som gjort ritningen jobbar med ventilationsdesign och garanterar att jag inte kommer att ha problem med ljud om jag gör en installation enligt hans ritning och justerar in systemet korrekt. Jag har bara två ljuddämpare 160mm, längd 900mm och isoleringtjocklek 100mm. Dessa monteras direkt vid Heru 75 S på "don-sidan" på tilluften och frånluften. Tilluftsdonen han rekommenderat är Fläktwoods CTVB-100 inkl ram och för frånluften: Fläktwoods GPDF-100 inkl ram. De är dyra jämfört med nästan vilka andra, men det ska vara värt pengarna sägs det. En bra detalj som jag saknat på många andra tilluftsdon är att man kan rikta tilluften längs taket mot ex ett fönster.
/Robert
 
sy7robc skrev:
En bra detalj som jag saknat på många andra tilluftsdon är att man kan rikta tilluften längs taket mot ex ett fönster.
/Robert
Vill man göra det för att motverka kallras eller finns det andra fördelar?
 
Man ska vara lite försiktig med att sätta till ljuddämpare på en existerande ventritning, de ger tryckfall. Särskilt de flexibla har ett ganska stort luftmotstånd. Får man för mycket tryckfall riskerar man att inte få rätt flöde i sitt hus. Om man inte vet att man har goda marginaler kan det vara ide att ersätta runda ljuddämpare med ljuddämpare med rektangulärt snitt, och att gå upp från 900 till 1200 mm i längd istället för att lägga till extra dämpare. Även fasta 90-graders dämpare är effektiva och har inte lika stort tryckfall som flexibla. Flexibla är dock mycket effektiva, så till sovrummet kan det ändå vara en bra idé. Tänk också på att donen ger rätt mycket ljud om de är snålt dimensionerade.
 
zachris skrev:
Vill man göra det för att motverka kallras eller finns det andra fördelar?
Nu har jag tyvärr ingen bra digital bild på planlösningen i mitt hus, men jag har en "korridor" längs mitten av halva huset. från denna går man in i bl a tre sovrum. Jag kommer att dra tilluftsröret längs mitten av huset och sedan ha avstickare ut till sovrummen. Luften i sovrummen kommer att komma in via tilluftsdonen och åka ut genom dörren/överluftsdon (som jag inte hittat några bra än, tips mottages gärna). För att få en bra cirkulation på luften borde tilluftsdonet och dörren sitta så långt ifrån varann som möjligt. I så fall måste jag dra ut rör och krångla in ett tilluftsdon i närheten av takfoten. Om jag använder CTVB-don kan jag placera dem innanför dörren (nära "huvudtilluftsröret) och sedan rikta luften längs taket mot förnstret, där luften kommer att tryckas ner längs väggen och vidare ut mot dörren.

Fördelen med detta är att jag inte behöver krypa och krångla mig längst ut på kanten av vinden samt att det går åt lite mindre rör.

En ytterligare fördel med att få en såpass riktad luftstråle är att den kommer att trycka ner den varma luften (som ju normalt stiger) från elementen mot golvet och ut över rummet. Rent teoretiskt och i min fantasi kan det bli riktigt bra! Jag får kanske göra ett ämne om mitt projekt och rapportera resultatet när jag är klar.
 
Visst är det bra att kunna styra luftflödet, men dessa tilluftsdon ser inget vidare ut. Upplever man det som dragit om du har luftströmmen rakt ner istället för utmed taket?
 
adde74 skrev:
Visst är det bra att kunna styra luftflödet, men dessa tilluftsdon ser inget vidare ut. Upplever man det som dragit om du har luftströmmen rakt ner istället för utmed taket?
Tja, de sticker ju ner en bit, så de är inte lika diskreta som många andra don. Finessen med att rikta längs taket för min del blir att jag får en stor volym luftombyte trots att donet sitter nästan på samma ställe som avluften åker ut.
 
Dom tilluftsdon du tittar på blåser alltid längs med taket, visst man kan skruva ner dom lite men dom blåser aldrig rak ner så att säga.

Se upp så du inte får tilluftsdonen för stängda då man ofta får "stickstrålar" som kan upplevas som drag (plus ljud).

Om anläggningen är rätt dimensionerad borde dom 3 ljudfällor som föreslogs räcka, eventuellt kan du sätta en extra till t.ex. sovrum där man är extra ljudkänslig.
Om det hörs ett svagt sus från ett frånluftsdon i badrummet så är det inte så att man direkt tänker på det, och därför inte värt en extra ljudfälla (smak sak).

Enklaste överluftsdonet från sovrummen är springa under dörr, vilket du även skall ha in till toaletter m.m.
 
Hade som förslag att köra med värmespridning från kommande kamin men
konstruktören på Soliduct avrådde till detta. Hade i så fall haft ett frånluftsdon
i närhet till kaminen men.. men.. Är det för hög temperatur att skicka tillbaka till
vent.aggregatet som är anledningen (ska ha ett med plattis) eller vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.