Hej,

En stilla undran, bor i ett hus byggt i början på 80-talet med ett FTX aggregat på vinden som ingen hade brytt sig om på x antal år, idag sitter det enbart två metallfilter inne i aggregatet men har problem med att jag är pollen känslig och skulle vilja försöka hindra pollen att ta sig in via ventilationen.

Så nu till fråga, har sätt att det finns filterlådor att köpa och min tanke är att montera en filter låda på inkommande luft för att hindra pollen, är det möjligt eller ställer man till det för anläggningen om man monterar en extra filterlåda ?

Tack på förhand
 
Går utmärkt. Rensa filtren som sitter i ordentligt och troligen även själva värmeväxlaren(om det inte är gjort på länge). Du kan nog tom ta bort det interna filtret för tilluften. Montera en FLF filterlåda innan aggregatet (tex https://ventbutiken.se/produkt/flf-filterlada/ ) med tillhörande F7-filter. Jag har gjort så , byter F7 filtret 1 gång / år (hösten).
Kanske kan ta dit någon som justerar in allt också.
 
Okej tack för bra svar =)

Ska man montera filterlådan på ingående friskluft till FTX aggregatet eller på din utgående friskluften?
 
Även jag har funderat på att montera filter, det borde väl fungera utmärkt om man köper fileter på lösvikt och gör en ram och sätter över ventilationsgallret?
 
En parantes är att filterklass F7 försvinner och ersätts med något som kan jämföras som heter ePM160%
 
Rengör aggregatet, montera filterlådan innan aggregatet. Då kan man ta bort orginalfiltret.

Köpa filter på lösvikt blir ju ett planfilter. Vet ej om det finns F7 el motsvarande ePMxxx som lösvikt. Aktiv yta blir mindre. Får byta oftare.

Jag har först ett grovgaller med hål ca 2x2 mm, sedan påsfiltret.
 
Så nu är installationen klar, blev perfekt så nu är det bara att invänta resultatet!
 
  • Installation av en värmesystemkomponent i ett trångt vindutrymme med träbjälkar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en rosa isoleringsmatta i en ventilationskanal på ett vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.